Toeristisch manager Erik Jansen: 'Groeikans voor Land van Cuijk is verblijfstoerisme'. (foto: Diana Derks)
Toeristisch manager Erik Jansen: 'Groeikans voor Land van Cuijk is verblijfstoerisme'. (foto: Diana Derks)

'Groeikans voor Land van Cuijk is verblijfstoerisme'

Zakelijk 326 keer gelezen

LAND VAN CUIJK | De afgelopen twee jaar stonden bij het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Land van Cuijk vooral in het teken van zaaien. '2016' moet echter de boeken ingaan als het jaar van oogsten. Oftewel dat meer verblijfstoeristen en recreanten de weg naar het Land  van Cuijk weten te vinden en de regio elders in het land en in Nordrhein-Westfalen op de kaart wordt gezet. "We hebben recent ons Werkplan RBT 2016 gepresenteerd die iedereen inzicht geeft in wat wij dit jaar willen realiseren", aldus toeristisch manager Erik Jansen.

Door Martijn Schwillens

Werkplan biedt vier hoofdlijnen met daaronder verschillende (sub)onderwerpen. Vooral qua 'Marketing' worden dit voorjaar flinke stappen gezet. "Er zal een glossy magazine over het Land van Cuijk verschijnen in dezelfde stijl als eerder Rivierenland zich al eens heeft gepresenteerd. Dit magazine bevat een doorsnede van wat er in het Land van Cuijk te beleven en te doen is, dus vol evenementen, horeca, overnachtingen, shopping en bijzondere verhalen over bijvoorbeeld de Maasheggen, de natuurpracht in Sint Anthonis, Sporen van de Oorlog in Mill, het vestingstadje Grave en het Romeinse verleden van Cuijk. Dit magazine zal in een oplage van 20.000 exemplaren worden verspreid via toeristische ondernemers en worden uitgedeeld tijdens grote evenementen in de regio. Ook komt er een Duitstalige versie met een oplage van 10.000 exemplaren, die onder meer verspreid wordt in de regio Nierderrhein (Uedem, Weeze). Verder zullen we eind februari deelnemen op de Touristikmesse in Kalkar."
Het Land van Cuijk moet ook vaker terug te vinden zijn in artikelen door middel van free publicity in de landelijke tijdschriften en kranten. Ter illustratie noemt Jansen 'het 25-jarig jubileum van het einde van de Koude Oorlog'. "Want in Landhorst is afgelopen jaar een Herinneringspark aan deze periode geopend. Dat is dus ideaal voor een bijzonder verhaal in de landelijke bladen."

E-learning
Om de kennis over de regio bij (toeristische) ondernemers te stimuleren, gaat het RBT workshops en informatiebijeenkomsten houden. "Onlangs hebben we ondernemers geïnformeerd over de mogelijkheden om subsidies te kunnen krijgen en andere fondsen aan te boren", legt Jansen uit.  Binnenkort volgt een workshopserie over online vindbaarheid. "Waar ondernemers echt handvatten krijgen om hun accommodatie of onderneming gemakkelijker te laten vinden op het internet."
Daarnaast wordt in samenwerking met VisitBrabant een E-learningmodule uitgewerkt die ondernemers en hun medewerkers in staat stellen om in hun eigen tempo – aan de hand van beelden, teksten en video's – het Land van Cuijk beter te leren kennen. Hebben zij de e-learning doorlopen dan worden zij gecertificeerd als 'Groeter'. "Deze module kan ook interessant zijn voor hotelmedewerkers, commerciële bedrijven of bijvoorbeeld makelaars. Zodat zij mensen die hier willen komen wonen, kunnen vertellen wat er hier te doen en te zien is."
Verder mogen recreatieve ondernemers 'die actieve betrokkenheid tonen' rekenen op extra ondersteuning. "Denk aan extra voordelen, zoals korting op de kosten voor een advertorial in het magazine of een workshop."

Arrangementen
De grootste 'groeikans' voor het Land van Cuijk is volgens Jansen verblijfstoerisme. Tot slot zegt hij: "Daarom gaan we in eerste instantie drie tot vijf meerdaagse arrangementen ontwikkelen rondom thema's en/of evenementen. Denk aan 'Oorlog & Vrede', 'Religie' of 'Natuur & Water'. Dit zijn voorbeelden, hoor. De arrangementen zullen worden uitgewerkt na een informatiesessie met verblijfsaanbieders uit het Land van Cuijk."

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant