RBT Land van Cuijk heeft haar nieuwe magazine - in twee talen - uitgebracht. (foto: RBT)
RBT Land van Cuijk heeft haar nieuwe magazine - in twee talen - uitgebracht. (foto: RBT)

Glossy en E-learning over toeristisch Land van Cuijk

Algemeen 130 keer gelezen

GRAVE | Het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Land van Cuijk heeft afgelopen woensdag haar nieuwe toeristisch magazine gelanceerd. De 74 pagina's tellende glossy verschijnt in twee talen (ook in Duits) en biedt een compleet overzicht van activiteiten, toeristische ondernemers, wandelingen en fietsroutes in het Land van Cuijk. "We hebben in de regio onze nek uitgestoken voor dit project, maar het ziet er geweldig uit", glunderde RBT-bestuursvoorzitter Antoine Walraven.

De toeristische gids moet de opmaat worden 'voor een mooi toeristisch seizoen'. Toeristisch manager Erik Jansen van het RBT informeerde de vele aanwezigen, veelal toeristische ondernemers, daarom ook over andere plannen voor 2016. "Dit jaar zal in het teken staan van krachten bundelen. Daarom zoeken we samenwerking, ook met branchevreemde ondernemingen uit de industriële, vastgoed- en zorgsector. Gezamenlijk kunnen we veel betekenen voor toerisme en recreatie in het Land van Cuijk", benadrukt Jansen.
Het RBT bewandelt vier sporen om de doelstellingen te bereiken. De toeristische gids maakt deel uit van spoor 1 (marketing). Andere sporen worden gevormd door E-learning, een Facebook-campagne en ondersteuning van de Toeristische Ontmoetingspunten (TOP's) en gidsgroeters, die het eerste exemplaar van het magazine kregen uitgereikt.

Toeristische gids
"Ik ben trots dat de toeristische ondernemers in het Land van Cuijk zo massaal hebben meegedaan aan deze gids dat we uiteindelijk een glossy hebben kunnen uitbrengen van 72 pagina's dik, zowel Nederlands als Duitstalig", vervolgt Jansen. "We hebben qua vormgeving en teksten andere keuzes gemaakt dan die je doorgaans in andere regio's ziet. Juist om het een goed leesbaar geheel te maken. Wat ons betreft is dit de eerste keer en zal de gids voortaan elk jaar gaan verschijnen."
De gids verschijnt in een oplage van 30.000 exemplaren en wordt verspreid via toeristische ondernemers. "Maar we passen ook een stukje 'guerrilla'-marketing toe", lacht Jansen, "want ons promotieteam zal op verschillende plekken in Nederland gaan opduiken en de gidsen uitdelen. In Duitsland werken we samen met een organisatie in Niederrhein. De gids vertegenwoordigt ook een waarde van 2,95 euro, maar we hopen uiteraard dat iedereen de gids gratis weggeeft aan zijn of haar gasten."

E-learning
Inmiddels heeft het RBT samen met VisitBrabant.nl een E-learningmodule uitgewerkt die ondernemers (en medewerkers) in staat stelt om – aan de hand van beelden, teksten en video's – het Land van Cuijk beter te leren kennen. "Het duurt een half uur en daarna moeten een twintigtal vragen beantwoord worden. Wie ze met een voldoende beantwoordt, krijgt een certificaat als ambassadeur. De Rabobank is er al zo enthousiast over dat zij inmiddels als hun medewerkers deze module laten doen en we willen dat ook de middelbare scholen dit gaan aanbieden aan hun leerlingen." Tot slot zegt Jansen: "VisitBrabant is er ook erg tevreden over en hoopt dat wij hiermee een voorbeeld voor de andere regio's in Brabant zijn."
Meer informatie: www.rbtlandvancuijk.nl en www.landvancuijk.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant