Verdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn zullen niet eerder dan 2021 klaar zijn.
Verdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn zullen niet eerder dan 2021 klaar zijn.

Vertraging voor aanpassingen Maaslijn na financiële tegenvaller

Verkeer en vervoer 459 keer gelezen

MOOK/CUIJK | Grootschalige verbeteringen aan de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond hebben vertraging opgelopen. Het Rijk besloot onlangs om veertien miljoen euro minder bij te dragen aan elektrificatie en deels verdubbeling van de spoorlijn, waarop plannen aangepast moeten worden. Dit betekent waarschijnlijk een vertraging van bijna een jaar.

Zo gaat het (nog aan te leggen) station Grubbenvorst waarschijnlijk niet door en moet er extra budget vrijgemaakt worden voor een bovenleiding op de passeerstroken, waar treinen elkaar kunnen passeren. De provincie werkt aan alternatieve plannen, omdat extra kosten voor de spoorlijn -met stations in Mook-Molenhoek, Cuijk, Boxmeer en Vierlingsbeek- ruim zeven miljoen euro bedragen en de Rijksbijdrage is teruggeschroefd.
Ten noorden van Cuijk en bij Vierlingsbeek zal het spoor worden verdubbeld en komen er nieuwe wissels te liggen, zodat treinen kunnen doorrijden en de capaciteit vergroot kan worden. Het tracé Nijmegen-Roermond kent op dit moment 86 kilometer enkelspoor, vanaf 2020 nog maar 76. Bij Boxmeer wordt gewerkt aan een snellere binnenkomst voor de treinen (komend vanuit Cuijk) en worden wat seinen verplaatst.



Geplande aanpassingen van de Maaslijn (vanaf 2021).

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant