De Scheepswerf in Grave ging in 2012 failliet. De rechter buigt zich nu over de schuldvraag.
De Scheepswerf in Grave ging in 2012 failliet. De rechter buigt zich nu over de schuldvraag.

Wie is schuldig aan faillissement van de Graafse scheepswerf?

Algemeen 145 keer gelezen

'S-HERTOGENBOSCH | Wie is schuldig aan het faillissement van de scheepswerf in Grave in april 2012? Over die vraag buigt bestuursrechter Van Daalen zich de komende weken. De werf en de gemeente Grave kruisten woensdag voor de rechtbank in Den Bosch de degens. Curator Remco Magielsen eist miljoenen van de gemeente.

De scheepswerf kreeg eind 2011 een opdracht voor de bouw van twee passagiersschepen met een lengte van 135 meter. Het bestemmingsplan voorzag enkel in de bouw van schepen met een lengte van 110 meter. De werf vroeg vervolgens om het schrappen van de lengtebeperking. Het college van B en W wilde aanvankelijk niet meewerken, maar in april 2012 kwam alsnog een gedoogconstructie op tafel. Te laat en onvoldoende, bepleitte advocate Van Tilburg woensdag namens de curator voor de rechtbank, die aangaf dat die constructie niets waard was. "Je kunt geen bedrijf runnen met een horizon die niet verder reikt dan 2,5 jaar", benadrukt eigenaar Robert van Kessel van de werf. "Je moet constant op zoek blijven naar nieuwe opdrachten, maar niemand wil zaken doen met iemand die niet kan garanderen dat hij over twee jaar nog bestaat."

Vergunning
Van Tilburg vult aan: "De gedoogconstructie bood helemaal geen zicht op legalisering van de werkzaamheden en dat staat nog los van het gegeven dat de werf het risico liep dat de werkzaamheden aan de twee schepen halverwege stilgelegd hadden kunnen worden, omdat de vergunning niet onherroepelijk was."
Dat bestrijdt mr. Baneke, die optrad namens de gemeente Grave. "Het zou een kwestie van een paar maanden gedogen zijn geweest. Daarna zou er een definitief besluit volgen, zodat de schepen afgebouwd hadden kunnen worden." Baneke stelt bovendien dat het bouwen van schepen van 135 meter 'niet klopte met de ruimtelijke ordening'. "Daarvoor was uitbreiding van de werf nodig." Onzin, meent Van Tilburg. "Want binnen de werf was er ruimte genoeg om dergelijke schepen te bouwen."

Miljoenenclaim
Tijdens de zitting voor werd de hoogte van de claim die door de curator van de werf is ingediend niet expliciet benoemd, maar het project van de twee schepen vertegenwoordigde een bedrag van 50 miljoen euro. De rechtbank doet waarschijnlijk pas na de zomer uitspraak.

Lees meer over de scheepswerf in nieuwsblad De Maas Driehoek van dinsdag 5 juli.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant