Theater De Lievekamp.

Recensies van voorstellingen in theater De Lievekamp

Algemeen 303 keer gelezen

Een overzicht van enkele recensies van voorstellingen in theater De Lievekamp.

A Christmas Carol & More

door Nienke Braam

In verband met de grote belangstelling vond 'A Christmas Carol & More' plaats in De Grote Zaal. Een flink compliment voor onder andere het Osse Dickenskoor. Voor de pauze zongen zij geheel in stijl kerstliedjes met als resultaat een gevoel van nostalgie. Kerstpudding, krentenbrood en sneeuw; de kerstsfeer zat er goed in. De Osse 'Superkids' winnares Iris van Nuland maakte het helemaal compleet met haar prachtige vioolspel. Een puntje van kritiek: de volgende keer graag wat meer Nederlandstalige nummers. Na de pauze werd het geduld van het publiek even op de proef gesteld, maar de prachtige compilatie van de musical 'A Christmas Carol' door Het Rijnstad Vocaaltheater maakte alles goed. Vooral de kinderen in het publiek genoten zichtbaar van het geweldige acteer / zangwerk en het spannende verhaal. Kortom: een speciaal begin van de kerstvakantie!

De Verleiders

door Hester van den Elzen

"Pas op, deze voorstelling kan hypochondrie of ernstige verwarring veroorzaken." Theatergroep De Verleiders staat dit seizoen weer in het theater met een nieuw onderwerp: het Nederlandse zorgstelsel. Op komische wijze worden de regelingen rond euthanasie, medicijngebruik en de diagnose van allerlei psychische aandoeningen op de korrel genomen. Aan het publiek wordt gevraagd welke medicijnen zij gebruiken. Pillen tegen hoge bloeddruk, cholesterolverlagende middelen, paracetamol. Van alles komt voorbij. Maar als naar antidepressiva gevraagd wordt, blijft het stil. "Niemand?" vraagt de groep, "Statistisch gezien is die kans wel héél klein." Want tegenwoordig hebben we voor de meest gekke 'afwijkingen' wel een diagnose en bijbehorende pil. 'Diagnostische inflatie', noemt de groep het. Dingen die vroeger nog normaal waren, worden nu tot een psychische stoornis gerekend. Vanaf de eerste scène word je meegenomen in de voorstelling. De sketches zijn scherp, de acteurs goed. Veel thema's wisselen elkaar vlot af. Op het eind van de voorstelling duizelt het je een beetje van alles wat je gehoord hebt. Maar ja, we

Javier Guzman

Javier Guzman zet een leuke voorstelling neer waarin alle hoogtepunten van het afgelopen jaar worden besproken. Hij geeft vaak zijn ongezouten mening en vooral op politiek, zowel op nationaal als internationaal, niveau. Tijdens de gehele voorstelling wist hij veel serieuze onderwerpen goed te combineren met (harde) humor en volgens mij zat het publiek hier ook op te wachten. Van Sylvana Simons, Donald Trump tot Erdogan; iedereen kwam aan bod. Guzman is populair in De Lievekamp en ook deze voorstelling wist hij de hoge verwachtingen waar te maken.

Leon van der Zanden

door Nienke Braam

In een bijna volle zaal genoot Oss en omstreken van de nieuwste show van cabaretier Leon van der Zanden. Deze voorstelling mag dan 'Supergewoon' heten, maar de kwaliteit was dat allerminst. Leon is met zijn innemende persoonlijkheid en grenzeloze humor inderdaad wel 'supergewoon' gebleven, maar zijn prestaties zijn juist buitengewoon. Kwetsbaar, maar ook heel sterk. Nuchter met af en toe een spirituele kwinkslag. Soms van de hak op de tak, maar uiteindelijk altijd weer die perfecte link naar de basis. Geen enkel onderwerp wordt geschuwd; seksualiteit, kinderen, vrouwen en nephorloges, maar ook de onrust van de laatste jaren passeren de revue. Lekker scherp, zonder kwetsend te zijn. Zijn kijk op het leven is herkenbaar en verfrissend tegelijk. Tel daarbij de unieke interactie  met het publiek op en je hebt het idee dat je er meteen een goede vriend bij hebt. Kortom: een echte aanrader!

Navarone Classic

door Nika Blummel

Dat stevige rock juist ook ontspannend is, bewees de band Navarone maar weer eens. Hun nummers waren af en toe enigszins psychedelisch. Hun prachtige, diepe teksten, een strijkers-, blazers- en snaarorkest achter de van zichzelf al geweldige muzikanten en de verpletterend goede stem van de leadzanger zorgden voor een krachtig geheel. Ik kan wel zeggen dat de uithalen afgewisseld door 'klein' zingen en het toonbereik (laag en hoog) van de leadzanger mij geraakt hebben. Ook de samenzang van meerdere bandleden was goed op elkaar afgestemd. De vijf bandleden lazen één voor één een tekst voor, de Nederlandse vertalingen van sommige nummers. De combinatie rockband ondersteund door een orkest was zeker een goed idee.

Tribute To The Cats Band

door Antoon Ariëns

In een bijna uitverkochte zaal bracht de 'Tribute To The Cats Band' een groot gedeelte uit het repertoire van de legendarisch Volendamse band 'The Cats'. Terzijde gestaan door violiste Judy Schomper van Flairck, speelden zij nummers uit de rijke muzikale nalatenschap van hun legendarische dorpsgenoten. 'The Cats' bestond van 1964 tot 1985 en dit was dan ook te zien aan de gemiddelde leeftijd van de bezoekers; 50+. Zij werden getrakteerd op een heerlijk avondje nostalgie. Jammer was dat de originele Cats bezetting, vier gitaren en drums, was uitgebreid met extra percussie en keyboard, waardoor het geheel een beetje druk over kwam. Hierdoor werd ook de zang soms overstemd door de instrumenten. Maar ondanks dat was het wel genieten geblazen. Wie dit alles gemist heeft, moet zeker in mei alsnog komen kijken en luisteren, want dan spelen zij wederom in de Lievekamp.

A Chorus line

Alweer de derde Nederlandse productie van één van de langstlopende musicals op Broadway. De show laat zien hoe zeventien dansers tijdens een auditie vechten voor hun grote droom: een optreden op Broadway. Er zijn echter maar acht rollen te vergeven. De show neemt het publiek mee in de levens en motieven van de auditanten. Waarom kiezen ze eigenlijk voor dit zware en onzekere vak? De liedjes zijn veelal, de soms ellendige, levensverhalen van de dansers. Een mooie kans om uit te pakken in een flinke solo en dat gebeurde dan ook erg goed. Ook de groepsnummers mochten er zeker zijn. Als je niet wist wat je te wachten stond en wat meer Broadwayshow verwachtte, kon deze voorstelling misschien een beetje tegenvallen, maar door de mooie teksten, de prachtige belichting, het enthousiasme van de cast en het geweldige slot ga je zeker tevreden naar buiten!

The Boy With Tape On His Face

door Nika Blummel

Deze avond begon verrassend met een sterke performance van de Schijndelse cabaretière Cristel de Laat. Zoals ze zelf al zei; twee voor de prijs van één. De Laat, o.a. bekend van de Jopie Parlevliet show, komt in april terug met haar eigen show, zeker een aanrader! Sam Wills, de Nieuw-Zeelander die ook in de finale van America's Got Talent heeft gestaan, gaf na de pauze zijn voorstelling, geheel zonder woorden. Hierbij koos hij veel vrijwilligers uit het publiek uit om de gekste dingen te doen met de meest minimalistische attributen. Hij verraste en vermaakte iedereen alleen al met zijn uiterlijk, zijn mimiek en door geluidseffecten. Letterlijk een knallende voorstelling waarbij iedereen lachend de zaal verliet.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie