Roy en Hans Jordaans.
Roy en Hans Jordaans.

Restaria Ussen en Restaria De Heihoek blijven vernieuwen en verbeteren

Zakelijk 3.186 keer gelezen


OSS | Wie kent ze niet? Restaria De Heihoek en Restaria Ussen in Oss hebben een rijke historie en zijn nog steeds echte publiekstrekkers. Eigenaars Mari Auwens, Hans Jordaans en diens zonen Roy en Wesley blikken terug en kijken vooruit. "We blijven zoeken naar nieuwe prikkels om mensen te verrassen."

door Leon Voskamp

Mari Auwens startte in 1974 als parttimer bij de toenmalige snackbar De Heihoek. Een jaar later kreeg hij een vast dienstverband. Hans Jordaans werkte ook in de zaak. In 1980 werd een tweede filiaal geopend in Winkelcentrum Ussen. Mari en Hans groeiden in beide zaken door tot bedrijfsleiders. Het ging goed en de vestigingen werden steeds beter bezocht. De ambitie om een eigen zaak te runnen was er bij zowel Mari als Hans. In 1988 kregen ze de kans om de zaken over te nemen en de V.O.F. Auwens en Jordaans werd een feit.

Klantencontact
We gaan weer even terug naar 1974. Een wereld van verschil met nu geven Mari en Hans aan. "Vroeger was een frietje met een snack een luxe. Je had ook echt vaste snackmomenten. We waren tot half 1 's nachts geopend en je zag mensen dan nog echt laat binnenkomen. In de daaropvolgende jaren is dat veranderd. Supermarkten zijn bijvoorbeeld steeds vaker en langer open." Ook al is het vak veranderd, het blijft volgens Mari geweldig om te doen. "Het mooie van het vak is dat geen dag hetzelfde is en dat je veel contact hebt met mensen. Ik werk het liefst 'voor' in de zaak omdat je daar het klantencontact hebt. We hebben meerdere klanten die hier al veertig jaar komen. Of je ziet in de zaak kinderen die later als volwassene nog steeds hier komen eten. Ook leuk is dat mensen die zijn verhuisd en weer eens in Oss zijn, hier langskomen omdat het zo vertrouwd is. Of het werk altijd leuk is geweest? We hebben in een eerdere crisis het moeilijk gehad, maar we zien nu al vele jaren een stijgende lijn."

Onderschat
Hans is het met zijn collega eens. "Het werk is zo veelzijdig en we doen dit met passie. Iedere dag ga ik hier met veel plezier naar toe. Ik denk wel dat veel mensen ons werk onderschatten. Ze denken aan het klaarmaken een frietje en een frikandel, maar wat denk je dat er in de keuken gebeurt? Het is keihard werken en vooral tijden spitsuren een gekkenhuis. Ik neem mijn petje af voor onze medewerkers die onder grote druk werken en toch altijd zorgen voor topkwaliteit."

Restaurant
In de loop der jaren veranderde de functie van de snackbar. "Eerst waren we er voor de snackmomenten of voor het halen van drinken. Eigenlijk vanaf de jaren '80 is de vraag naar menu's gegroeid. We zijn dat gaan aanbieden en dat heeft zich enorm ontwikkeld. Tegenwoordig zijn we qua aanbod, kwaliteit en uitstraling gewoon een restaurant, maar dan laagdrempelig. We verkopen hele mooie menu's voor een goede prijs. Je hebt al lang niet meer de 'kantine-achtige' snackbar van vroeger. De frietjes, snacks en ijsjes zullen altijd blijven, maar je kunt hier ook terecht voor een biefstuk tot saté. In de keuken werken we met heel mooie apparatuur, want kwaliteit staat bij ons bovenaan."

Van twee naar vier eigenaars
Dat de zonen van Hans in de zaak kwamen, had niet altijd zijn voorkeur. "Ik heb het geprobeerd om een beetje tegen te houden, want ik weet wat er bij komt kijken. Het is ontzettend hard werken en je bent op tijden in de zaak als veel andere mensen vrij hebben. Ik doe het met passie, maar ik wilde de andere kant van het vak ook benadrukken." De woorden van hun vader gingen het ene oor erin en het andere eruit, want al op jonge leeftijd hielpen Roy en Wesley in de zaken. Roy bijvoorbeeld is goed met computers, volgde een opleiding, maar koos uiteindelijk voor het werken bij zijn vader. "Ik werk hier vanaf mijn twaalfde. Altijd heb ik het leuk gevonden. De afwisseling trekt me aan, maar ook het contact met mensen en collega's. We hebben een ontzettend leuk team." Ook Wesley startte op 12-jarige leeftijd. "Ik begon onder andere met afwassen. Eerst een dagje en later was ik na school en in vakanties vier dagen aan het werk. Ik vind vooral het koken erg leuk en heb een koksopleiding afgerond. Ook ik vind de omgang met klanten en personeel erg fijn. Onze veertig medewerkers werken keihard en zonder hen was onze groei niet mogelijk geweest." Sinds 2004 zijn beiden fulltime in dienst en in 2009 ontstond het idee om Roy en Wesley mede-eigenaar te maken. Na een haalbaarheidsonderzoek was dit in 2010 een feit.

Metamorfose
De ondernemers durven te investeren. Zo werd Restaria Ussen in 2014 verbouwd en vorig jaar De Heihoek. Beide zaken hebben een metamorfose ondergaan en de uitstraling is volledig veranderd. Dit tot tevredenheid van de klanten. "Als we bijvoorbeeld kijken naar De Heihoek, het is ongelofelijk wat daar is gebeurd. Het is in korte tijd ontzettend gegroeid, het gaat super. Natuurlijk blijven we een buurtfunctie houden, maar onze klanten komen lang niet altijd uit de Ruwaard of Ussen. Ook uit de dorpen rondom Oss komen ze graag naar onze zaken", aldus Hans.

Toekomst
Het gaat goed met Restaria Ussen en Restaria De Heihoek. De ondernemers werken keihard en ze kijken met vertrouwen naar de toekomst. Mari: "Je moet blijven knokken. De concurrentie in Oss is moordend. We zijn altijd op zoek naar vernieuwingen en verbeteringen. Zo zijn we twee weken geleden in De Heihoek begonnen met barbecueën. Dat blijven we doen tot aan de zomervakantie. De reacties zijn hartstikke positief." Wesley voegt toe: "Ook gaan we dit jaar starten met een bezorgservice. Daarvoor gaan we verbouwen en alles zo goed mogelijk voorbereiden. We weten dat hier vraag naar is en willen daarop inspringen."

Informatie
Kijk voor meer informatie op de website www.heihoekussen.nl. De Heihoek is telefonisch bereikbaar via (0412) 62 50 30, Restaria Ussen via (0412) 63 05 89.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant