Het team van Ter Horst van Geel. (Foto: Hans van der Poel)
Het team van Ter Horst van Geel. (Foto: Hans van der Poel)

'Ter Horst van Geel wil inspireren, verleiden en verrassen!'

Zakelijk 2.790 keer gelezen

Ter Horst van Geel is al tientallen jaren een gevestigde naam op het gebied van damesmode. Het familiebedrijf vond in Oss haar oorsprong in 1958. Nu, bijna 60 jaar later, is de modezaak gevestigd in één van de mooiste winkelpanden van Oss, zijn er negen andere vestigingen in Noord-Brabant en Gelderland en hebben ze een goedlopende webshop. De broers Jan en Peter ter Horst blikken terug op het verleden, maar kijken ook vooruit naar de toekomst. "We willen onze klanten altijd verrassen en inspireren."

De grootouders van de huidige directie, bestaande uit drie broers en één zus, begonnen in de jaren '20 in Kampen een bedrijf in bontverwerking en fournituren. De ouders van Jan en Peter ter Horst vertrokken naar Oss. Ze vierden carnaval in Breda en spraken een vertegenwoordiger, die ze op de plaats Oss attendeerde. Op aswoensdag gingen ze er kijken en ze waren direct enthousiast. In 1958 openden ze Ter Horst van Geel aan de Berghemseweg in Oss. De zaken liepen goed en vier jaar later volgde een verhuizing naar de Kruisstraat 8. Het echtpaar kreeg vijf kinderen en op een gegeven moment stonden ze voor een belangrijke vraag: blijven we één zaak runnen of gaan we uitbreiden? Het werd het laatste. In de daaropvolgende jaren kwamen er drie zaken bij. In 1968 opende Ter Horst van Geel in Veghel, in 1970 Veenendaal en in 1972 in Nijmegen. Ondanks het drukke huishouden stopte het echtpaar vele uren in de winkels. "Thuis ging het altijd over het werk. Of het nu goed ging of niet, er werd volop over gesproken", aldus de broers. Uiteindelijk kozen vier van de vijf kinderen er later voor om in het familiebedrijf te gaan werken.


Verdere uitbreiding
In 1981 kwam Jan als eerst van alle kinderen in de zaak. Hij kreeg van zijn ouders de kans om aan de Kruisstraat 4 de jeanswinkel 'Point' te starten. "Dat liep goed en we besloten om de zaak bij Ter Horst van Geel te betrekken", aldus Jan. Tussen 1984 en 1988 kwamen ook de andere broers en zus erbij en was de volgende generatie directie compleet. In 1985 was de vijfde vestiging in Uden een feit en een jaar later was ook Wageningen aan de beurt. Peter: "We waren toen al bezig met automatiseren en liepen daarmee voorop in Nederland. Dat is nooit veranderd. We ontwikkelen constant op dat vlak gezien de huidige ontwikkelingen binnen Ter Horst van Geel op on- en offlinegebied." Qua uitbreiding was de familie nog niet klaar. Zutphen (1994), Geldrop (1998), Doetinchem (2001) en Ede (2006) brachten het aantal vestigingen op tien. Ter Horst van Geel was ook enkele jaren gevestigd in Amersfoort en Arnhem, maar is daar gestopt. Het familiebedrijf runt verder vijf franchisewinkels en telt de webshop als zestiende vestiging.

Crisis
Ter Horst van Geel is een bedrijf dat altijd in beweging is geweest. Ook in de crisis, een periode waarin veel bedrijven het niet redden. "Eén van de kenmerken van een crisis is dat de wereld verandert", aldus Peter. "Je moet dus tijdens de storm zeker niet stilzitten. Het is bijvoorbeeld belangrijk om nog beter te kijken hoe de consument beweegt." In 2015 werd er door een extern bureau onderzoek gedaan naar waar het bedrijf staat en waar het naartoe wil. "We gaan voor een verdere groei, maar blijven dicht bij wie wij zijn als familiebedrijf. We hechten veel waarde aan een goede en eerlijke service, veel persoonlijk contact en een sfeer in de winkel. Dat zal nooit veranderen, want mede daardoor kun je je onderscheiden. We zijn er trots op dat onze medewerkers dit optimaal weten over te brengen naar de klanten en dat de klant zich hierdoor gewaardeerd voelt."

Ruim aanbod
Het assortiment bij Ter Horst van Geel is groot. Er wordt gewerkt met bekende merken als Angels, Anna, Comma, Esprit, Expresso, Geisha, Gerry Weber, K-design, Phase Eight, Rosner, Maryley, My Jewellery, NIKKIE, Penn & Ink N.Y, Rabe, SuperTrash, Taifun en Tramontana. Peter: "We zoeken altijd naar interessante merken, ook in het buitenland. De trends halen we naar onze winkels. De juiste mode voor de juiste vrouw. Altijd zijn we in ontwikkeling en proberen we de klant te prikkelen. Wij geloven dat een winkelbezoek geen vanzelfsprekendheid is en daardoor willen we dat mensen met een goed gevoel de winkel verlaten." De klant staat centraal. En om de klant te verwennen, vinden er regelmatig events plaats in de winkels. Peter: "We zetten hier sterk op in. Dit voegt beleving toe aan het winkelen, dat doen we ook op social media."

Webshop
De kledingstukken zijn uiteraard in de winkels te vinden, maar ook op de website www.terhorstvangeel.nl. De ondernemers geloven in het belang van een goede webshop. "In Nederland, België en Duitsland weten ze ons inmiddels goed te vinden. De webshop fungeert ook als een lookbook van de volledige collectie van Ter Horst van Geel en je kunt zelfs een bestelling in de winkel doen en deze thuis laten bezorgen. En ook op de webshop vinden we persoonlijke aandacht belangrijk. Dit zie je onder andere terug bij de ontvangst van je bestelling." Hoe? Dat zegt Peter niet. "Bestel maar en laat je verrassen."

Toekomst
De toekomst van het bedrijf ziet er volgens de broers goed uit. "Uitbreiding sluiten we zeker niet uit. We blijven geloven in fysieke winkels en zien dat veel gemeentes goed bezig zijn met hun stadshart. Oss is hier zeker een goed voorbeeld in. De recente ontwikkelingen in het centrum worden dan ook ondersteund door familie Ter Horst. Oss heeft straks een stadshart waar het voor alle Ossenaren prettig verblijven is. Oss is toch waar het voor Ter Horst van Geel allemaal begon, en waar we nog lang zullen blijven. Ook mooi om te vermelden is dat de volgende generatie eraan komt. We zijn en blijven een familiebedrijf."

Klanten en mode-adviseuses schitteren als modellen in de reclamecampagnes van Ter Horst van Geel.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant