Afbeelding

Het gaat Antoon Versteegde 'om de happening’

Kunst en cultuur 229 keer gelezen
VOLKEL – “Mensen zoeken iets, weten nog niet precies wat, zien iets op mijn website en vragen mij want ze geloven dat ik het wel weet.” Het klinkt cryptisch maar Antoon Versteegde (60) verklaart waarom hij van zijn kunst kan leven sinds de komst van het internet. De kunstenaar etaleert zijn bamboe kunstobjecten op diverse websites en wordt daardoor vaak benaderd voor opdrachten. En dan vooral door opdrachtgevers ver van huis, over de hele wereld. In 2015 bouwt hij een tempel in Megen samen met drie- tot vierduizend mensen.

[image=267725]

Antoon Versteegde heeft een prachtig atelier aan de Zeelandsedijk in Volkel, samen met zijn vrouw Sylvia Dekker. Daar werkt hij zijn ideeën uit en experimenteert hij met verschillende bouwmodellen. Want dat is het wel, bouwen. Versteegde begon als kunstschilder, maar is zich sinds 1983 gaan richten op constructies gemaakt van bamboestokken, aan elkaar bevestigd met elastieken. “Ik wilde iets maken wat er echt toe doet. Ik schilderde, maar wilde af van het romantische Van Gogh-idee. In plaats van binnen in een galerie of museum schilderijen te exposeren, wilde ik met mijn werk naar buiten.”

Staketsel
“In 1984 maakte ik voor het eerst een bamboe ‘staketsel’ met zeil, drijvend op autobanden in het Amsterdamse Vondelpark. Ik had het heel de winter voorbereid. Voor de opbouw nam ik een paar vrienden mee, maar in het park gingen ook anderen spontaan mee helpen. Ik had het materiaal en de techniek en samen bouwden we steeds verder. Waartoe dat zou leiden, kon ik toen nog niet weten. Het ging om samen iets nieuws, een belevenis creëren. Daarmee ben ik sindsdien verder gegaan. Het gaat allang niet meer om het beeld zelf, maar om de happening.”
Hij heeft er wereldwijd naam mee gemaakt en wordt inmiddels gevraagd voor projecten van Hong Kong tot New York. In de zomer van 2015 bouwt hij vlakbij, aan de Maas in Megen, de beroemde Egyptische tempel van Luxor. Een megakunstwerk waaraan honderden bedrijven en duizenden mensen meewerken. Hij blijft er nuchter onder, maar is wel heel gelukkig met het enthousiasme in Megen. “Qua hoeveelheid stokken, elastiekjes en mensen is dit mijn grootste project tot nu toe. De deelnemers zullen uiteindelijk heel trots zijn op wat ze zelf gemaakt hebben. Het voortraject is al begonnen. Ik heb een maquette gemaakt met 271 pilaren, 2 pylonen en 2 obelisken. Zo ontstaat straks ook het totaalbeeld van de tempel.”

Leermeester
Antoon Versteegde is een slimme vent. Op z’n elfde zat hij al op het Gymnasium. Hij zou een lerarenopleiding gaan doen, maar werd uitgeloot. Ter overbrugging ging hij een jaar naar de kunstacademie en toen hij daar eenmaal zat, mocht hij blijven. De kunstwerken die hij nu maakt vragen om groot technisch inzicht en veel rekenwerk. Zo heeft hij zich ontwikkeld tot een ware bouwmeester. “Mijn grootste vijand én mijn grootste leermeester is de wind. Ik heb in het begin veel weg zien waaien. Problemen heb ik leren oplossen door van de eenvoud uit te gaan. Elke bamboestok is anders. Mensen die me helpen, laat ik ook zelf stokken sorteren om ze dat te laten beseffen. In de tuin bij mijn atelier probeer ik alles uit, ook om te zien wat het effect van de wind en de zwaartekracht is. Ik organiseer elk project als een regisseur en het is de kunst om bij het bouwen verantwoordelijkheden over te dragen. Kunst gaat om goede communicatie.”

Kansen
Wat begon met artistieke constructies van bamboestokken en elastiekjes, is uitgegroeid tot architectonische installaties van internationale allure. Ook geeft hij regelmatig gastcolleges en workshops of gaat met zijn ‘bamboebus’ en educatieve lespakketten met kinderen, studenten of managers aan de slag.
“Toen ik met mijn bamboe begon, had ik geen idee dat het uiteindelijk mijn levenswerk zou worden. Als ik nu terugkijk zie ik een duidelijke lijn in mijn artistieke ontwikkeling: alles draait om interactie met het publiek, om de ervaring die mensen delen, om hoe een tijdelijk ingreep een blijvende indruk kan nalaten in de beleving van zowel toeschouwers als degenen die actief meewerken. Mijn projecten verschijnen om weer te verdwijnen, dan pas ben ik als kunstenaar klaar met het werk.”

Zie ook http://www.versteegde.nl

[image=267726]
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant