Afbeelding

ZLTO Oss presenteert campagne De Boer aan Tafel

Zakelijk 201 keer gelezen

LITHOIJEN | De boer en de consument leven in totaal gescheiden werelden. Het is goed die twee met elkaar te verbinden. ZLTO Oss doet dit door middel van de communicatiecampagne 'De Boer aan Tafel'.

Walter Koppelaars runt een melkveebedrijf in Lithoijen. De koeien worden in de melkrobots gemolken en kunnen zelf bepalen wanneer ze zich laat melken; 24 uur per dag, 7 dagen per week. "De melkrobot is zowel duurzaam voor mij als voor het bedrijf. Het is fysiek minder belastend voor mij en ik ben flexibel in tijd, dit komt zowel mij als de koe ten goede." Het bedrijf is bijna volledig geautomatiseerd; zo zorgt de mestrobot ervoor dat de roosters in de stal worden schoongemaakt en de voerrobot verdeelt het ruwvoer langs de voergang. De koeien dragen detectie enkelbanden, deze tellen de stappen van de koe. Als de enkelband een verandering in het gedrag van de koe waarneemt, krijgt Walter via de smartphone een signaal binnen. Ook voert de boer via de smartphone hoeveelheden voer per groep in (onder andere melkkoeien, jongvee). De tractor heeft een automatisch stuursysteem via GPS die ervoor zorgt dat hij in rechte banen rijdt. Met name de besparing van tijd en energie door automatisering zijn grote voordelen. De lokale afdeling Oss van de vereniging ZLTO behartigt de belangen van ruim 300 leden en hun bedrijven (onder andere bedrijven met melkvee, akkerbouw en varkens, maar ook paddenstoelentelers). ZLTO Oss organiseert activiteiten voor haar leden én voor burgers. Meer te weten komen over agrarische ondernemers? Kijk dan op www.zltooss.nl of https://www.facebook.com/deboeraantafel/.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant