Toine met een 'compressor' in zijn handen. Het is een screenshot vanuit de Hololens 2 AR-bril.
Toine met een 'compressor' in zijn handen. Het is een screenshot vanuit de Hololens 2 AR-bril.

Ondernemers Toine en Joost: 'AR is bijna magie'

Algemeen Bedrijvig Meierijstad 1.836 keer gelezen

ERP/VEGHEL | Bij Virakle ontwikkelen ze Augmented Reality oplossingen om procesverbeteringen te realiseren voor organisaties. “Dit doen wij in samenwerking met onze vaste partner IBN/BIT Special, waarmee wij mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt een kans geven om te werken in de IT sector”, laten eigenaren Toine Versteegen en Joost Gevers weten. Virakle is gevestigd op de Kennedylaan 10 in Veghel.

Augmented Reality (AR), dat klinkt heel hip, maar wat is het?

Toine en Joost: "AR is de benaming voor het toevoegen van virtuele informatie aan de echte wereld. Denk aan een zonnescherm dat over een raam wordt geprojecteerd, een orderpicker die taken in zijn bril krijgt weergegeven of een consument die leesbrillen virtueel past. Bijna magie dus. De echte wereld wordt gecombineerd met de virtuele wereld."

Hoe werkt het?

Toine en Joost: "Afhankelijk van het probleem van de klant gebruikt iemand een apparaat zoals een AR-bril, telefoon of tablet met AR-app. De app laat dan objecten zien in de echte wereld op het scherm van een telefoon of tablet door gebruik te maken van de camera. Bij een AR-bril worden objecten geprojecteerd op het glas van een bril."

Wat is het grote voordeel van Augmented Reality?
Toine en Joost: "Producten virtueel testen in je huis of op je lichaam om het koopvertrouwen te verhogen. Een orderpicker sneller en veiliger laten verzamelen met minder fouten. Personeel flexibeler inzetten. Experts effectiever inzetten om schaarste op te vangen. Minder fouten en (tijd-)verspilling door instructies op de werkplek te visualiseren. Vooral organisaties in de branches e-commerce, handel, industrie, bouw, automotive, educatie en de zorg kunnen profiteren van de technologie."

Waarom zou een bedrijf met jullie in zee gaan?

Toine en Joost: "Voordat we het bedrijf opstartte, hebben wij ruimschoots de tijd genomen onderzoek te doen naar de waarde en toepasbaarheid van AR. Dit heeft geleid tot specialistische kennis. Zo kunnen wij potentiële klanten adviseren over AR-toepassingen. En daarnaast doen wij dit op een sociale manier door samen te werken met BIT Special – een merk van IBN."

Is AR niet gewoon een hype/gimmick?

Toine en Joost: "Zeker niet! Als iemand ooit van AR heeft gehoord dan is de kans groot dat zij Pokemon GO of Snapchat noemen als voorbeeld, waarbij de technologie inderdaad niets meer is dan een leuke gimmick. Maar het wordt ook op praktische manieren gebruikt zonder dat men het beseft. Heb je ooit een auto gezien die zijn snelheid projecteert in de voorruit? Dat is ook AR."

Meer informatie is te vinden op: www.virakle.nl.
Dit verhaal verscheen eerder in Bedrijvig Meierijstad.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant