Het bestuur: Jeroen Melief, Thia de Jong, Dorret Jentjens, Annemarie van Meurs, Henk van Hees, Judith de Groot en Iris Bogers.
Het bestuur: Jeroen Melief, Thia de Jong, Dorret Jentjens, Annemarie van Meurs, Henk van Hees, Judith de Groot en Iris Bogers.
VIDEO

'Gemak is het toverwoord. Er wordt niet meer achttien keer aangebeld'

Algemeen 1.207 keer gelezen

VEGHEL | Een week waarin achttien Goede Doelen tegelijk collecteren en dat allemaal in één keer. Hoe gemakkelijk is dat? Precies hetgeen de organisatie van de Goede Doelen Week Veghel (GDW) dacht en dus wordt van 3 tot en met 8 april de eerste editie van de GDW Veghel georganiseerd.

Een van de aanjagers en lid van het zevenkoppige bestuur is Dorret Jentjens. Ze vertelt hoe de planning van GDW Veghel eruitziet. "Eind maart worden de enveloppen persoonlijk overhandigd of in de brievenbus gedaan. In de eerste week van april worden op maandag, dinsdag en woensdag de hopelijk goed gevulde enveloppen opgehaald. Donderdag en vrijdag worden de bijdragen geteld bij de Rabobank in Veghel." De envelop bevat een uitlegbrief en een invulformulier. "De bewoners van Veghel kunnen per doel een bedrag invullen of een totaal bedrag geven wat dan wordt verdeeld over alle achttien doelen. Het geld wordt samen met het invulformulier terug in de retourenvelop gedaan. Een eenmalige machtiging invullen kan ook", stelt Dorret. In de Veghelse kerkdorpen Erp, Zijtaart, Eerde en Mariaheide kennen ze een dergelijke opzet al langer. "Daar loopt het goed en de bewoners zijn erg te spreken over deze gang van zaken. Ook de vele Goede Doelen die meedoen, zijn enthousiast. We hopen dit in Veghel ook te bereiken." In totaal zijn er straks bijna 600 collectanten actief. "Die komen uit de wijk zelf. Zo trachten we het herkenbaar te maken voor de mensen en voor onszelf is het overzichtelijker."

'Vertrouwen'
Tegenover haar zitten Ad Stas en Goof van Nunen mee te knikken. Beide heren zitten, samen met Erik Jansen en Fer van Campen, in de commissie van aanbeveling. De beweegreden om toe te treden tot deze commissie is voor allebei dezelfde. "Wij hebben vertrouwen in dit project en willen op deze manier ons vertrouwen kenbaar maken. Alle Goede Doelen die meedoen zijn betrouwbaar. Er blijft niks aan de strijkstok hangen", aldus Ad. Goof vult aan: "Gemak is het toverwoord. Er wordt niet meer achttien keer afzonderlijk aangebeld. Nee, alles wordt in één keer geregeld. Het is een eigentijds en vernieuwend concept."

De opnames van de promofilm.

'Geluk is te koop'
Een streefbedrag is er niet. Dorret: "Het is de eerste editie dus we hebben geen vergelijkingsmateriaal. Het is best spannend, want je weet van tevoren niet hoe de Veghelaar erop reageert." De commissie van aanbeveling hoopt dat Veghel gul geeft. "Blijf ruimhartig denken. Het geld komt goed terecht en de nieuwe opzet is vooral om de bewoners van Veghel te ontzorgen", belooft Ad.
"Geluk is te koop. Door te doneren, krijg je een fijn gevoel. Al deze doelen hebben financiële ondersteuning nodig om het goede werk voort te zetten", legt Goof uit.
De Goede Doelen Week is geen landelijke campagne. "Nog niet nee. Het zou me niet verbazen als dat in de toekomst wel gaat gebeuren. Het aantal collectes is te veel geworden. We hopen op deze manier te voorkomen dat mensen het lastig gaan vinden. De organisatie achter de Goede Doelen Week Veghel is groot en professioneel. Er wordt achteraf ook uitgebreid geëvalueerd. We willen echt dat dit gaat slagen", besluit Dorret.

Voor meer info en de deelnemende Goede Doelen kijk op: www.goededoelenweekveghel.nl. Vragen? Neem contact op met info@goededoelenweekveghel.nl.

De commissie van aanbeveling
De opnames van de promofilm.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant