Afbeelding

Siemei plaatst locomotief 'de SIK' op het spoor

Opmerkelijk 2.228 keer gelezen

VEGHEL | Op het Veghelse spoorwegremplacement aan de Vorstenbosscheweg is op dinsdag 20 juni een locomotief geplaatst. Volgens voorzitter Piet van der Poel gaat daarmee een lang gekoesterde wens van de vrijwilligers van Stichting Industrieel Erfgoed Meierij (SIEMei) in vervulling. De zogenaamde Locomotor 252 is gebouwd in 1935 door Werkspoor in Amsterdam en wordt beschikbaar gesteld door stichting de Locomotor aan het Veghelse Museum.

De spoorwegovergang aan de kruising van de Populierlaan en Vorstenbosscheweg in Veghel is vorig jaar in oude luister hersteld. Vrijwilligers van SIEMei werkten er ruim een jaar aan nadat de gemeente Veghel opdracht had gegeven tot restauratie van de overgang die tot 2001 in gebruik was. Vorig jaar vond op donderdag 2 juni de officiële opening plaats.
Uitgangspunt van de werkzaamheden was een zo authentiek mogelijk herstel van de spoorbomen, waarschuwingslampen en bijbehorende onderdelen om alles in de oorspronkelijke staat terug te kunnen plaatsen. De spoorwegovergang maakt deel uit van het 'Duits Lijntje', dat haar naam dankt aan de spoorverbinding die liep tussen Boxtel, Veghel, Uden en Gennep naar het Duitse Wesel.

Technische informatie
De Locomotor 252 is gebouwd in 1935 door Werkspoor in Amsterdam met bouwnummer 702. Deze locomotor, beter bekend als de Sik, kwam in de olijfgroene kleur in dienst, voorzien van grote bronzen ovale nummerplaten en houten treeplanken.
In de jaren zestig kreeg de 252, net als alle andere sikken een nieuw dieselmotor. De 4-cilinder dieselmotor van Ganz werd vervangen door een brandstof-gekoelde 3-cilinder dieselmotor van Stork-Ricardo.
In de jaren zeventig, begin jaren 80 werden alle sikken, dus ook de 252 voorzien van een geel/grijze kleur en werden de mooie ovale nummerplaten vervangen door zwarte cijfers. Ook de houten treeplanken werden vervangen door ijzeren roosters.

1500 kilogram
In 1983 kreeg de sik een 1,5 ton wegende hydraulische telescoopkraan van HIAB. Hiermee kon men op emplacementen onder andere wisseldelen vervangen. De 'HIAB-kraan' is geplaatst op een stoel, aan de achterzijde van de locomotor, boven op de batterijkast. Daarvoor werd de batterijkast verkleind en werden de achterste zandbakken verplaatst. De aandrijving van de hydraulische kraan geschied door middel van V-snaren tussen de dieselmotor en de pomp van de kraan. De kraan kan maximaal 6.5 meter uitgeschoven worden en kan dan nog een gewicht van 1500 kilogram tillen. De kraansik werd vanaf dat moment bij NS Infra (spooronderhoud) ingezet en later bij BAM/NBM rail. De Sik heeft zijn laatste actieve periode dienst gedaan in Brabant. Dat was tot september 2003. Vanaf dat moment nam Stichting De Locomotor deze kraansik over.
SIEMei heeft tot doel het behoud van machines en aanverwante zaken waar bedrijven in de Meierij hun bestaan aan te danken hebben.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant