Afbeelding

Sligro zoekt partner voor EMTÉ, geen verkoop van supermarktketen

Zakelijk 1.594 keer gelezen

VEGHEL | De omzet over het eerste halfjaar 2017 bedroeg 1.435 miljoen euro, een toename van 5.9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Autonoom nam de omzet met 3.3 procent toe. Het bedrijfsresultaat nam met 1 miljoen euro toe tot 35 miljoen euro. De nettowinst over het eerste halfjaar bedroeg 28 miljoen euro en was daarmee gelijk aan vorig jaar.

"Zoals verwacht vertalen de verbeterde werkgelegenheid en het gestegen consumentenvertrouwen zich in aantrekkende afzetmarkten in zowel de foodservicemarkt als de foodretail­ markt. Mede daardoor zagen we de omzet in onze beide bedrijfsonderdelen in de loop van het halfjaar verbeteren. Bij Foodservice hebben wij in het eerste halfjaar de overname van ISPC afgerond en begin juli die van Tintelingen. Ook werd er voortvarend gebouwd aan de strategische samenwerking met Heineken. Ondanks de eenmalige lasten die dit soort trajecten nu eenmaal met zich  meebrengen  verbeterde  het resultaat van Foodservice in het eerste halfjaar. Wij zijn tevreden met die positieve ontwikkeling", aldus directievoorzitter Koen Slippens.

EMTÉ 3.0
Bij Foodretail stond het eerste halfjaar in het teken van de verdere uitrol en optimalisatie van de EMTÉ 3.0 formule en de evaluatie van ontwikkelingen binnen dit bedrijfsonderdeel. Koen: "Uit die evaluatie blijkt dat we de doelen uit de business case EMTÉ 3.0 kunnen halen, maar dat we daar meer tijd voor nodig zullen hebben. Desalniettemin verwachten wij dat ook een op termijn gezonde EMTÉ 3.0 formule in de toekomst door onvoldoende schaalgrootte moeite zal hebben om de veranderingen in de markt bij te benen. Wij gebruiken daarom de tweede jaarhelft om te onderzoeken welke alternatieve strategie voor onze retailactiviteiten de meeste waarde creëert."

Partnership
Sligro gaat de komende maanden in gesprek met met geïnteresseerden om een eventuele samenwerking op te zetten. Supermarktketen Jumbo bracht begin deze maand een bod uit op de EMTÉ-supermarkten van de Sligro. Het gaat om 131 filialen met een omzet van 827 miljoen euro. Sligro Food Group liet destijds weten niet in te gaan op het bod. "Dergelijke biedingen zijn op dit moment niet opportuun en Sligro Food Group heeft dit dan ook laten weten aan geïnteresseerde partijen." Het bedrijf laat weten alle opties open te houden. "Maar verkoop van de activiteiten heeft duidelijk niet onze voorkeur."
Een zelfstandige toekomst lijkt echter niet langer de beste strategie voor de retailactiviteiten om lange termijn waarde te creëren. "Tijdens onze evaluatie hebben wij geconcludeerd dat een partnership, vanzelfsprekend afhankelijk van de wijze waarop dat kan worden ingevuld, een meer aantrekkelijke strategische optie is dan de verkoop van onze Foodretailactiviteiten. In een partnership verwachten wij enerzijds het gebrek aan schaalgrootte te kunnen compenseren en anderzijds de eerder gecommuniceerde kwalitatieve en kwantitatieve synergievoordelen grotendeels te kunnen behouden voor de Groep. Dat willen we de komende maanden in overleg met geïnteresseerde partijen uitwerken en concreet vaststellen. Daarbij wegen wij steeds de belangen van al onze stakeholders af om zo tot een weloverwogen oplossing te komen", aldus Koen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant