De uil voor Janneke's Trots, samen met Wim Eijkemans (rechts)
De uil voor Janneke's Trots, samen met Wim Eijkemans (rechts) Foto: Henk Lunenburg
IN GESPREK MET

'Nederlanders zijn dol op spaaracties en koopzegels'

Algemeen 1.784 keer gelezen

UDEN | Wat is dat toch, die 'spaargekte' in winkels en supermarkten? PLUS-ondernemer Wim Eijkemans uit Uden praat ons bij over dit onderwerp.

Hoe is het sparen van koopzegels ontstaan?
"Vanaf 1928 was Sperwer de naam van een kruidenierswinkel. In de jaren daarna sluiten meer winkeleigenaren zich aan. In de jaren zestig van de vorige eeuw wordt de winkelnaam Sperwer geleidelijk vervangen door 4 = 6. Dit is een verwijzing naar de spaaractie van voor 4 cent een zegel kopen en er 6 cent voor terug krijgen. In 1987 wordt de naam gewijzigd in Plusmarkt en sinds 2001 is het PLUS. De spaaractie van koopzegels is ongewijzigd gebleven, en is nog steeds een succes. Daarnaast hebben we regelmatig acties waarvoor de klanten zegels kunnen sparen. Soms zijn dat wel vier acties tegelijk. Douwe Egberts was in 1924 het eerste merk dat zegels op haar verpakking zette, waarmee je kon sparen voor onder andere servies en koffiezetapparaten. Deze zegels worden nog steeds gespaard. Het is nu zelfs mogelijk om de zegels in onze winkel in te leveren voor de voedselbank. Zij krijgen daarvoor pakken koffie. Bij AH kon je vanaf 1962 sparen voor korting op huishoudelijke apparaten. Het populairste was toen de koelkast, omdat bijna niemand er een had. Hierdoor konden de mensen meer eten kopen zonder dat het bedierf. In 1995 stopte een chipsfabrikant kartonnen schijfjes in hun zakken chips. Deze Flippo's werden in zeer korte tijd een rage. De fabrikant haalde een omzetverhoging van 40 procent en ook de winkeliers profiteerden ervan. Maar het had ook nadelen, in de winkel werden zakken opengetrokken om de Flippo's eruit te halen."

Hoe rendabel is het sparen van koopzegels nou eigenlijk echt?
"Diverse supermarkten hebben koopzegels en gemiddeld leveren die 5 procent rente op. Bij PLUS is dat vanaf het begin 50 procent, dat is ongekend hoog. Bij een bank kun je zoveel rente niet krijgen en bij beleggen behaal je dat ook vaak niet. Vrouwen en 65-plussers sparen het meest. Velen sparen voor bijvoorbeeld de vakantie, de kermis of ze leveren ze in met kerst en nieuwjaar. De koopzegels kunnen niet over de datum gaan. Van de gekochte koopzegels wordt 98 procent weer ingeleverd. De zegels van de andere acties worden voor 80 procent weer ingeleverd. De overige 20 procent ligt ergens in een keukenla."

Maar het zijn niet alleen de supermarkten waar je kunt sparen.
"In supermarkten wordt het meest gespaard, gevolgd door Air Mails, drogisterijen, kledingwinkels en tankstations. Sparen voor huishoudelijke artikelen is het populairst, daarna komt kinderspeelgoed, voetbalplaatjes, foto's van plaatselijke clubs en korting op pretparken en pannenkoeken. Jaarlijks kun je in bijna elke supermarkt sparen voor een gratis boodschappenpakket. Bij acties van bijvoorbeeld voetbalplaatjes posten kinderen bij de uitgang van de winkel en wordt aan het einde van de actie een ruilmiddag georganiseerd. De meeste acties duren ongeveer zes weken, dat is voldoende om alles compleet te krijgen. Een onderzoeksbureau vroeg aan 25.000 consumenten of ze mee deden aan acties. Een kwart was jonger dan 30 jaar en 65-plussers scoorden het laagst, zij spaarden meer koopzegels. Als de oudere spaarde, dan was dat meestal voor hun kleinkinderen. Onze actie van tuinplanten is door eigen succes ten onder gegaan. Hiervoor werd zo massaal gespaard dat op de dag van afgiften de winkel bomvol met planten stond en niet meer normaal gewinkeld kon worden."

Waar gaat 'Mijnheer de Uil' naartoe?
"Om de actie van de handpoppen van Fabeltjes Krant te promoten, hadden wij in beide winkels een grote pop van Mijnheer de Uil staan. De klanten mochten aangeven welke organisatie een van deze poppen kreeg nadat de actie afgelopen was. Ruim 1000 reacties werden ingeleverd. Kinderdag verblijf Janneke's Trots en Speelleercentrum de Wijde Wereld zijn de gelukkigen. Na de meivakantie zijn ze door de leiding in ontvangst genomen en wij hopen dat de kinderen er heel blij mee zijn."

Sparen klanten die online boodschappen doen ook zegels?
"Als klanten hun boodschappen online doorgeven, kunnen ze aangeven of ze zegels willen en van welke actie. Nieuw is dat klanten kunnen sparen met de PLUS-app op hun Smartphone. Dat heeft slimme voordelen. Geen gedoe met losse zegels, direct zien hoeveel je gespaard hebt, gemakkelijk zegels kunt delen, samen sparen met je gezinsleden op één account en je hebt altijd je spaarkaart bij de hand. Maar of dit echt de toekomst is dat moet nog blijken."

Welke acties waren bij jullie favoriet?
"We hebben diverse goedlopende acties gehad, zoals sparen voor een helikoptervlucht, het fotoboek met luchtfoto's van Uden, de kleurboeken met afbeeldingen van Udense locaties en voor de Escape Room Uden. Op dit moment lopen de acties van Tupperware, Thermen arrangementen en FC Knudde en het gratis boodschappenpakket. Er zijn klanten die speciaal voor een actie bij ons komen winkelen en wij hopen dat ze blijven komen. Maar ook onze klanten gaan tijdelijk naar een ander supermarkt voor een actie. We hopen dat dit dan ook tijdelijk is."

Mijnheer de Uil voor de Wijde Wereld
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant