Marie te midden van zijn werk in zijn atelier  (foto: Ankh van Burk)
Marie te midden van zijn werk in zijn atelier (foto: Ankh van Burk)

Dubbeltentoonstelling Marie Verstegen en Helfried Stange in Lippstadt

Kunst en cultuur 841 keer gelezen

UDEN/LIPPSTADT | Kunstenaar Marie Verstegen uit Volkel en Helfried Stange uit Lippstadt hebben tot en met 9 juni een expositie op twee locaties in Lippstadt met als titel 'Zwei Positionen'. De dubbeltentoonstelling is zowel te bezichtigen in de Städtischen Galerie in het Rathaus en bij de Kunstvereins Lippstadt. De tentoonstelling werd op 28 april jl. in aanwezigheid van een aantal Udense genodigden feestelijk geopend.

door Ankh van Burk

Marie Verstegen heeft al dertig jaar contact met de Lippstadtse Kunstverein. Onlangs was een lid daarvan bij Marie op bezoek met de vraag of hij interesse had om in Lippstadt te exposeren. Toen Andreas Moersener, conservator van de Städtischen Galerie Maries werk zag, ontstond het idee om een dubbeltentoonstelling met de Lippstadtse kunstenaar Helfried Stange te organiseren. Marie: "De titel 'Zwei Positionen' duidt op de blik van twee kunstenaars uit twee gemeenten in Nederland en Duitsland op de werkelijkheid. Enerzijds liggen Helfried en ik dicht bij elkaar als het gaat om het uitgangspunt en de structuur van ons werk. Het vertrekpunt van ons beider werk is de alledaagse werkelijkheid die wij waarnemen. Ik leg die vast in ritmische structuren in mijn houtsneden, terwijl Helfried dat doet in zijn fotografisch werk, waarin hij de structuur zoekt in de herhaling. Daarin zit tevens het verschil in ons werk: ik gebruik een traditionele, analoge handwerktechniek, terwijl Helfried de werkelijkheid weergeeft in een digitale techniek."

Groot formaat
Het werk van beide kunstenaars kenmerkt zich ook door het grote formaat. De werken van Marie die in Lippstadt te zien zijn, zijn geïnspireerd door zijn reizen in China en India. Marie: "Tijdens mijn reis door China in 2013 hield ik mij bezig met het werk van de dichter Du Fu uit 700 na Christus. Inhoudelijk zijn die gedichten nog steeds actueel. Ik heb in mijn werk gezocht naar het verband tussen alledaagse indrukken en de poëzie uit de achtste eeuw na Christus." Hij vervolgt: "In India raakte ik geboeid door het ongeordende, de chaos – en de kracht van vrouwen, die eigenlijk beschouwd worden als de zwakste schakel, maar toch heel sterk zijn. Zij dragen de hele maatschappij daar, lopen bij wijze van spreken in smetteloos witte kleding te midden van het vuil. Mijn werk is vooral geïnspireerd door de veertiende-eeuwse Indiase feministe en dichteres Lalleshwari."

Verschil
Marie kan het niet laten iets te zeggen over de grote verschillen in de belangstelling voor de kunst in Lippstadt en Uden. "De contacten op kunstgebied zijn er nog steeds tussen Uden en Lippstadt, maar de uitwisseling is vrijwel stil komen te liggen na de sluiting van de Pronkkamer. Nog op de opening van onze tentoonstelling werd in Lippstadt met verbazing gesproken over het cultuurbeleid in Uden: 'Je gooit je visitekaartje toch niet weg'. Er is geen cultuurbeleid in Uden, voor de kunstbeleving van de Udenaar is het gelijk als zandgrond, dat levert ook niks op. In Lippstadt leeft de kunst veel meer, niet in de laatste plaats gestimuleerd door het gemeentebestuur".

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant