De cover van Quiet 500 schijnt letterlijk licht op armoede door het lichtgevende ontwerp van vormgever Rogier Eekelaar.
De cover van Quiet 500 schijnt letterlijk licht op armoede door het lichtgevende ontwerp van vormgever Rogier Eekelaar. Foto: Rogier Eekelaar

Quiet 500 roept op tot actie!

Verenigingen 171 keer gelezen

DEN BOSCH | Juist nu de kloof tussen arm en rijk almaar groter wordt, presenteert Quiet de derde editie van de armoedeglossy Quiet 500. Het magazine is de tegenhanger van de bekende Quote 500; niet de 500 rijkste, maar juist de 500 armste mensen worden erin geportretteerd.

Quiet-oprichter Ralf Embrechts: ‘Met het magazine willen we feiten en fabels over armoede de wereld uit te helpen. Bijvoorbeeld: ‘Als je in armoede leeft, heb je het er zelf naar gemaakt’ en ‘Mensen die in armoede leven zijn lui’. En we willen mensen in het hart raken en aanzetten tot actie. Welke cijfers moeten we noemen om dat te bereiken: ‘1 op de 13 mensen leeft in armoede’ of ‘1 op de 8 kinderen gaan zonder ontbijt naar school’? Onze boodschap is: Pik het niet! Iedereen kan iets doen, kom in actie en laat je rebelse kant zien.’ 

Jandino Asporaat

Cabaretier Jandino Asporaat, kersverse ambassadeur van Quiet die zelf in armoede is opgegroeid en hierover openhartig vertelt in de Quiet 500, reikt vandaag het eerste exemplaar uit. De Quiet 500 is verkrijgbaar voor 10 euro in boekhandels en tijdschriftspeciaalzaken, en via quiet.nl. De opbrengst komt ten goede aan armoedeprojecten in het hele land. 

De enige echte armoede-glossy

De nieuwste uitgave van de Quiet 500 staat boordevol aangrijpende en soms ook humoristische verhalen, schurende columns, confronterende cijfers en treffende beeldreportages, van bekende en onbekende Nederlanders. Lees bijvoorbeeld het verhaal van Hanny, wier kapotte stofzuiger het symbool werd van hoe de Nederlandse wet- en regelgeving uitgaat van wantrouwen en kwetsbare mensen tegenwerkt in plaats van ze te helpen. Of de bijdragen van Sander Schimmelpenninck, Arnon Grunberg, Erik Scherder en Iris Hond. De cover schijnt letterlijk licht op armoede door het lichtgevende ontwerp van vormgever Rogier Eekelaar. 

Startpunt van een beweging

De verschijning van de eerste editie van het magazine in 2013 is het startpunt geweest van de Quiet-beweging. Het magazine is destijds verstuurd aan alle mensen met een notering in de Quote 500. Twee van hen werden dusdanig door de verhalen geraakt, dat ze in 2015 de financiële basis legden voor de eerste Quiet Community in Tilburg. Inmiddels zijn er in 11 steden - ook in Den Bosch - Quiet Community’s, waar het naast het vertellen over armoede, ook draait om het verzachten van de armoedesituatie en het versterken van mensen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant