Logo kliknieuws.nl/bosscheomroep
Unithoofd Cardiologie Riny van der Ven (links) spreekt zijn collega’s toe tijdens de opening van de hartlounge.
Unithoofd Cardiologie Riny van der Ven (links) spreekt zijn collega’s toe tijdens de opening van de hartlounge. (Foto: JBZ)

“In de hartlounge voel ik me geen patiënt”

  •   keer gelezen   Gezondheid

“Zelf naar de behandelkamer lopen geeft zoveel meer vrijheid dan in een ziekenhuisbed liggen. Ik voel me in de hartlounge helemaal geen patiënt. Het dragen van mijn eigen kleding, het contact met andere mensen en de huiselijke ruimte geeft een ontspannen en prettig gevoel.”

Na een korte verbouwing zijn gisteren, donderdag 16 september, de hartlounge en een derde hartkatheterisatiekamer op de cardiologieafdeling in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) geopend. Met deze vernieuwingen staat de regie van de patiënt nog meer centraal in het zorgproces en is het JBZ beter in staat om de cardiologische zorgvraag uit Den Bosch en omgeving op te pakken.

Derde hartkatheterisatiekamer

Geplande patiënten hoeven door de opening van een derde hartkatheterisatiekamer niet onverwachts langer op hun onderzoek of behandeling te wachten door tussenkomst van een spoedgeval. Geplande zorg gaat altijd door in twee hartkatheterisatiekamers. De nieuwe derde kamer is beschikbaar specifiek voor spoedpatiënten uit onze regio en regio Bernhoven. Zo garanderen we snelle toegang tot een hartkatheterisatiekamer voor de spoedpatiënt en de geplande patiënt.

Hartlounge

De nieuwe hartlounge van het JBZ is de thuisbasis van cardiologiepatiënten. Alles is ingericht op het comfort en bewegingsvrijheid van de patiënt. Bij binnenkomst krijg je geen OK-jasje, maar mag de eigen kleding aanblijven. Wanneer het tijd is voor het hartonderzoek of de behandeling loopt de patiënt zelf naar de hartkatheterisatiekamer vijftig meter verderop. Een familielid mag mee naar de hartlounge voor ondersteuning en kan daar wachten tot de patiënt klaar is.

Eerste patiënt

“Een ziekenhuisbezoek is altijd een beetje spannend. De laagdrempelige communicatie met andere patiënten en medewerkers maakte de ervaring ontspannen en prettig.”, aldus Huub Duijzer, de eerste patiënt in de hartlounge. In de oude situatie werd de patiënt op een bed van en naar de hartkatheterisatiekamer gereden. Nu neemt de patiënt voor en na behandeling plaats in de huiselijke hartlounge waar comfortabele stoelen staan en verschillende activiteiten ondernomen kunnen worden. De aanwezige verpleegkundige dient als vast aanspreekpunt voor patiënten en familie.

Zorg die bij je past

De opening van de hartlounge en derde hartkatheterisatiekamer dragen bij aan de koers van het JBZ, om iedereen de zorg te geven die bij hem of haar past. Door de patiënten zelf naar de behandelkamer te laten lopen en ook in de hartlounge de mogelijkheid tot eigen activiteiten te bieden, houdt de patiënt zijn zelfstandigheid. Ook de hartlounge zelf is zo ingericht dat de patiënt zich geen patiënt voelt. Door het weglaten van het ziekenhuisbed en de huiselijke sfeer met familieaanwezigheid ligt de focus op wat de patiënt zelf wil doen en prettig vindt in plaats van op wat een patiënt niet kan.

Over het JBZ

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (’s-Hertogenbosch) is een groot topklinisch ziekenhuis met ruim 630 bedden en ruim 4.000 medewerkers. De 260 medisch specialisten zijn binnen het Jeroen Bosch Ziekenhuis georganiseerd in de Bossche Specialisten Coöperatie (BSC). Het ziekenhuis verzorgt samen met de BSC de medisch-specialistische zorg in de regio ’s-Hertogenbosch en Bommelerwaard. Voor meer informatie www.jeroenboschziekenhuis.nl.

Meer berichten