Logo kliknieuws.nl/bosscheomroep
<p>Joop en Jeannette Pijnenburg poseren samen voor de Koopjeshal waarvan de gordijnen binnenkort definitief gesloten worden. Meer dan vijftig jaar heeft de Koopjeshal haar klanten voorzien van goede raambekleding.&nbsp;</p>

Joop en Jeannette Pijnenburg poseren samen voor de Koopjeshal waarvan de gordijnen binnenkort definitief gesloten worden. Meer dan vijftig jaar heeft de Koopjeshal haar klanten voorzien van goede raambekleding. 

(Foto: )

Koopjeshal in Den Bosch sluit na meer dan vijftig jaar de deuren

  •   keer gelezen   Zakelijk

DEN BOSCH | Na meer dan vijftig jaar heeft de Koopjeshal, de gordijnenwinkel aan het Zuidoosterfront, definitief de deuren gesloten. Nadat Joop en Jeannette Pijnenburg de laatste bestellingen hebben afgerond, is de ouderwetse gordijnenwinkel verleden tijd.

door Lisette Broess-Croonen

De winkel werd drieënvijftig jaar geleden geopend door Jo, de vader van Joop. “Mijn vader stond al twintig jaar met stoffen en gordijnen op de markt, maar door een hernia werd dat steeds moeilijker. Toen dit pand vrij kwam, is hij hier een winkel begonnen. Twintig jaar geleden hebben mijn vrouw en ik het definitief overgenomen. Toen kwam de euro en die overgang zag mijn vader niet zitten. Mijn vrouw en ik hebben het al die jaren met z’n tweeën gedaan. Zij was de spil van het bedrijf. Alle gordijnen naaide en streek ze zelf. Ik hoefde ze alleen maar te verkopen, dat is niet zo moeilijk.”

Het is mooi geweest

Nu ze beiden bijna zeventig jaar zijn, is het mooi geweest. “Het werken met z’n tweeën maakt je wel kwetsbaar. Door te werken zonder personeel konden we de prijzen wel laag houden. Vroeger waren er wel meer zaken zoals die van ons. Nu zijn het allemaal grotere winkels en is alles duurder geworden. Wij hebben nog de toonbank van vijftig jaar geleden. Hoewel we een ouderwetse winkel waren, zijn we wel altijd meegegaan met de tijd. We verkochten alle soorten raambekleding en de kwaliteit was net zo goed als die van de dure winkels.

Tevreden klanten

Voor Pijnenburg was het altijd het meest belangrijk dat de klant tevreden was. “We maten de gordijnen gratis op en kwamen ook de rails hangen als dat nodig was. Ik kende ook al mijn klanten. Ik zou zelf niet in zo’n grote winkel kunnen werken. Daar draait alles alleen om de verkoop en zo zit ik niet in elkaar. Ik zat soms wel anderhalf uur te kletsen, voordat we bij de gordijnen kwamen. Ook als ik ergens ging opmeten, kwam ik soms pas na twee uur terug. Veel mensen zitten alleen en dan dronk ik een kop koffie en konden ze even gezellig praten. Dat contact met de klanten zal ik wel gaan missen.”

Afhandelen bestellingen

Op 1 november gingen de deuren van de winkel al dicht, maar werk is er nog genoeg. “Toen mensen hoorden dat we gingen stoppen, hebben er veel nog een bestelling geplaatst. Die zijn we nu aan het afhandelen. Het is nu nog zo druk, dat ik geen tijd heb om de winkel te missen. Het is wel een goed teken dat er zoveel klanten nog een bestelling hebben gedaan. Als mensen terugkomen, heb je het goed gedaan.”

Meer berichten