<p>Fleur en Adam hebben samen met hun school bijzonder veel oude elektronica verzameld.</p>

Fleur en Adam hebben samen met hun school bijzonder veel oude elektronica verzameld.

(Foto:)

Behoudt Adalbert Basisschool de koppositie in de E-Waste Race?

  •   keer gelezen

MOOK | Oude elektrische apparaten die niet meer werken. Waar laat je ze eigenlijk? Bij de Adalbert Basisschool in Mook! Alles met een kabel wordt door de kinderen ingezameld, in de hoop dat ze hiermee een regiobrede actie genaamd E-Waste Race, kunnen winnen. Maar niet enkel de door DAR beschikbaar gestelde hoofdprijs – een uitje naar NEMO in Amsterdam – is de drijfveer achter het Mookse fanatisme.

Door Mans Pere

De ruimte ligt bezaaid met afgedankte elektronica: Beeldschermen, printers, een grasmaaier en honderden kabels. Leg ze achter elkaar en er kan een ring worden getrokken rondom het Noord-Limburgse dorp. “En deze moeten we nog aanmelden” vertelt Adam enthousiast. “We hebben er al 3390 ingeleverd!”

E-Waste project
Samen met Fleur is Adam één van de E-Waste managers van groep 8. Aan deze managers de taak om de rest van de klas aan te sporen zo veel mogelijk stekker-spul te verzamelen. “En we hebben dus al super veel!” zegt Fleur. Lachend: “Bij de DAR vroegen ze al of we niet eens konden stoppen.”

Het doel van de E-Waste Race is mensen te doen beseffen wat er nodig is om dergelijke elektronica te produceren, en dat veel materiaal prima gerecycled kan worden. Adam: “Maar dan moeten mensen het wel op de juiste manier weggooien. Vaak wordt het bij het plastic gedumpt, of bij de stort. Maar dan kan het niet meer worden gebruikt.“

Goud en kobalt
Adam en Fleur hebben goed opgelet in de les. Deskundig en gedetailleerd vertellen ze dat in bijvoorbeeld een mobiele telefoon, zeldzame grondstoffen als goud en kobalt zijn verwerkt. “Dat wordt vaak uit de grond gehaald door kinderen in landen als bijvoorbeeld Congo. Die kinderen moeten al in een mijn werken als ze acht jaar oud zijn,” legt Adam uit. Fleur: “Die kinderen zijn jonger dan wij. Dat is niet voor te stellen. Ik vind dat heel erg.”

Recycling
Niet alleen levert het recyclen van al die materialen betere leefomstandigheden op voor leeftijdsgenoten in andere delen van de wereld, het is ook beter voor de wereld zelf. Op gevatte wijze vertelt Fleur dat het verbranden van elektrische apparaten, wat gebeurt als het niet op de juiste manier wordt weggegooid, voor enorm veel fijnstof kan zorgen. “Dat is super slecht voor de natuur.” En daar hebben in Mook geen gebrek aan, realiseren ook de kinderen.

‘We hopen echt dat mensen meer recyclen. Daar doen we het voor!’

Bolderkar
Inmiddels heeft de Adalbert Basisschool een gigantische hoeveelheid elektronica bij elkaar gesprokkeld. Binnen het E-Waste project is dit flink wat punten waard. De overwinning is binnen handbereik, maar andere deelnemende scholen geven zich natuurlijk niet gewonnen. Daarom gaan Fleur, Adam, en alle andere klasgenoten gedreven door met hun verzamelwoede. Adam: “Binnenkort gaan we weer met de bolderkar op pad. Laatst deden we dat al in Mook. Mensen hadden vaak onze posters al zien hangen bij de supermarkt, en wezen ons dus meteen door naar de schuur of garage. We hebben toen echt super veel opgehaald. En nu gaan we lopen in Plasmolen. Hopelijk halen we daar net zo veel op!”

Bewustwording
Of dit genoeg is voor die eerste prijs? De tijd zal het leren. Belangrijkste blijft de bewustwording. Dat mensen stilstaan bij waar de grondstoffen vandaan komen, en wat voor impact dit heeft op mensen en milieu. Fleur: “We hopen echt dat mensen meer recyclen. Daar doen we het voor!”

Meer berichten