<p>De assistentes houden de telefoonlijnen open om pati&euml;nten te woord te staan.</p>

De assistentes houden de telefoonlijnen open om patiënten te woord te staan.

(Foto: Huisartsenpraktijk Gennep)

Huisarts Van den Dool: ‘Begrip is nu nodig om zorg te blijven verlenen’

  •   keer gelezen   Gezondheid

GENNEP | De nieuwe Coronagolf eist de tol in alle lagen en geledingen van de maatschappij. Wie gaat er niet gebukt onder de dreiging van het COVID19-virus? Voor ziekenhuizen dreigt code zwart en wordt gesproken over opnamestoppen. In de gemeente Gennep, waar het aantal besmettingen erg hoog is, trekken de huisartsen aan de bel. Ook huisartsen raken overbelast. Namens huisartsenpraktijk Gennep vraagt dokter Marko van den Dool om begrip voor lange wachttijden en door prioritering uitgestelde consulten.

Gennep was de afgelopen periode meer dan eens in het nieuws. Het besmettingscijfer per honderdduizend liep in de gemeente op. “Er was en is een hoge infectiedruk. Gennep stond op de ranglijsten erg hoog”, zegt de huisarts. De hoge besmettingsgraad bracht bezorgdheid en onrust onder de inwoners en patiënten van de praktijken. “En dat zorgde voor veel druk op de huisartsenpraktijken.”

Dokter Marko van den Dool vertelt dat ondanks de grote vaccinatiebereidheid onder de patiënten het COVID19-virus blijft rondwaren. Toch hebben de inentingen effect. “Juist omdat ongeveer driekwart van de patiënten zich twee keer heeft laten vaccineren, en de griepspuit massaal gehaald werd, zijn de gevolgen veel minder levensbedreigend als in de eerste golf. Ondanks het grote aantal besmettingen zijn er gelukkig weinig ziekenhuisopnamen.” Mensen die met ernstige klachten thuis verblijven worden door de huisartsen bezocht. Dat gebeurt onder stringente voorwaarden en volgens de voorgeschreven protocollen. “We dragen speciale pakken die we voor ieder bezoek aan- en uitdoen, en we ontsmetten ons voortdurend. Dat kost extra tijd”, zegt Van den Dool.
Veel mensen raadplegen hun huisartsenpraktijk voor Corona gerelateerde klachten en andere vragen. De telefoon staat roodgloeiend, en hoewel de assistenten voortdurend oproepen beantwoorden lopen de wachttijden op. Dat zorgt voor ontevredenheid bij de patiënten. Van den Dool heeft begrip voor de wrevel, maar wil de problematische bereikbaarheid verklaren, en verzekeren dat met man en macht gewerkt wordt. “Dagelijks bezetten drie tot vijf assistentes de telefoonlijnen. Zij beantwoorden de vragen en geven advies over de gezondheidsklachten. Het komt helaas ook voor dat mensen die lang in de wacht stonden zich beklagen. Ook zijn ze teleurgesteld omdat een consult uitgesteld wordt omdat de klachten niet urgent zijn. Dat is vervelend, maar we moeten nu prioriteiten stellen. Ook dat levert boze reacties op. Vooral dat laatste is erg zwaar voor onze medewerksters die hun uiterste best doen.”
Daarbij komt dat de assistenten uit de praktijk door de diverse contacten in en buiten de praktijk besmet geraakt zijn. “De bereidheid extra diensten te draaien en over te werken is groot, maar ook dat is zwaar voor het personeel”, zegt de huisarts.

Om nodeloze wachttijden aan de telefoon te voorkomen adviseert Marko van den Dool patiënten met niet Corona verwante klachten en vragen bij zichzelf te rade te gaan. Is de klacht urgent, kan de vraag wachten? De arts adviseert ook op internet ‘huiswerk’ te doen. “Er zijn hele goede websites waar je meer over klachten en aandoeningen te weten kunt komen. Kijk eens op www.thuisarts.nl of www.moetiknaardedokter.nl. Laat duidelijk zijn dat we heel graag zorg verlenen maar daarbij hebben we nu wel de hulp van de patiënten nodig.”

Jos Gröniger
Meer berichten