Elisabeth Jenders, nicht van piloot Walter Sjuts, staat bij de grafkist met daarin de stoffelijke resten van Walter Sjuts, Herbert Schmidt en Ernst Fischer. Naast de kist een foto van Walter.
Elisabeth Jenders, nicht van piloot Walter Sjuts, staat bij de grafkist met daarin de stoffelijke resten van Walter Sjuts, Herbert Schmidt en Ernst Fischer. Naast de kist een foto van Walter. Foto: Eigen foto

Na 78 jaar alsnog eervol graf voor in Sint Anthonis gecrashte Duitse piloten

Opmerkelijk 1.418 keer gelezen

YSSELSTEYN/SINT ANTHONIS | Bijna 78 jaar na het neerstorten van hun vliegtuig in Sint Anthonis hebben de Duitse soldaten Walter Sjuts, Herbert Schmidt en Ernst Fischer alsnog een eervol graf gekregen. Met dank aan Boxmerenaar Iwan van Dijk, die ruim dertig jaar heeft gezocht naar de namen van het drietal dat op 17 september 1944 boven de heide van de Ullingse Bergen werd neergehaald. “Het was een flinke zoektocht, maar het is het waard geweest”, onderstreept Van Dijk.

Door Martijn Schwillens

Het moet nogal een knal zijn geweest, het neerstorten van een nachtjager van het Duitse leger op die late zomeravond in 1944. Terwijl Operatie Market Garden in volle gang is, sturen de Duitsers zeventien zogeheten Messerschmitts Bf 110’s en twintig Junkers 88 de lucht in. Doel is om de bevoorradingsvliegtuigen van de geallieerden te onderscheppen. Voor één van de jagers loopt de operatie verkeerd af. Bewoners van het Sint Tunnisse buurtschap Vlagberg worden rond 22.00 uur opgeschrikt als een vliegtuig met een snelheid van 550 kilometer per uur op de harde heidebodem van de Ullingse Bergen compleet uiteenspat. “Martin van Sleeuwen, mijn leraar Engels op de middelbare school in Stevensbeek, was bekend dat de familie Sjuts al sinds de jaren ‘70 op zoek was naar de crashplaats van het vliegtuig dat hij gevlogen had, zonder dat ze wisten waar hij was neergestort. Hij stond te boek als vermist en de nabestaanden hoopten op duidelijkheid.” 

‘Het dossier kan na 78 jaar eindelijk dicht’

Lange zoektocht
Van Dijk vervolgt: “Martin wist dat ik geïnteresseerd was in de oorlog en hij vroeg mij in 1992 of ik de exacte crashplaats op de heide wilde opsporen, zodat we met eventuele resten het type vliegtuig konden vaststellen. Ik vond alleen wat gefragmenteerde brokstukken, maar daarmee konden we niet het type vliegtuig vaststellen.”
Daarin komt vele jaren later, pas in 2015, verandering als Van Dijk een samenwerking aangaat met Thijs Hellings en Joop Hendrix van The Plane Hunters Research/Recovery Team. Zij hadden in 2015 op de heide enkele onderdelen van een Daimler Benz 605B-motor gevonden, typisch voor de Bf 110 en dus kon worden vastgesteld dat het neergestorte toestel een Bf 110 was. Uit documentatie uit 1994 bleek eerder al dat een dergelijk toestel nog steeds werd vermist. “In de loop der jaren zijn veel vindplaatsen gedocumenteerd. De Bf 110 van deze drie bemanningsleden was één van twee vliegtuigen waarvan de vindplaats nog niet was vastgesteld, maar vanwege de concrete sporen die we nu hadden, kon wel het anonieme graf van de Duitse soldaten op het Oorlogskerkhof in Ysselsteyn, die op de heide waren omgekomen, worden geopend door de Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht (BIDKL). Daarin lagen de stoffelijke resten van drie personen. Via mede-onderzoeker Hans Ooms heeft de BIDKL toen contact gezocht met een nicht van Walter Sjuts en vervolgens heeft een DNA-match plaatsgevonden. Dankzij die match en de documentatie konden we concluderen dat Walter Sjuts, Herbert Schmidt en Ernst Fischer de drie waren die bij de crash in Sint Anthonis zijn omgekomen.”

Herbegrafenis
Op maandag 21 maart vond in kleine kring, maar met een afvaardiging van het Ministerie van Defensie, de Bundeswehr en de militaire attaché van de Duitse ambassade, de officiële herbegrafenis plaats van de drie soldaten in Ysselsteyn. Zij kregen een nieuw graf, mét naam en toenaam. Elisabeth Jenders, nicht van Sjuts, was aanwezig en bezocht aansluitend aan de ceremonie met enkele onderzoekers de crashplaats in de Staatsbossen. Van Dijk: “Het dossier kan na 78 jaar eindelijk dicht.”
Van Dijk is alweer met een groepje onderzoekers bezig met een volgende casus, het opsporen van een Amerikaan die al sinds de Slag om Overloon (5 oktober 1944) als vermist te boek staat. “Hopelijk gaat dit dossier sneller opgelost worden”, zegt Van Dijk tot slot.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant