De nieuwe situatie in centrum Gennep.
De nieuwe situatie in centrum Gennep.

Nieuwe verkeersveiligheid in centrum Gennep

Verkeer en vervoer 406 keer gelezen

Gennep | De verkeersituatie in het centrum van Gennep krijgt een make-over. B en W van Gennep leggen een concept-ontwerp voor waarmee aan wensen van de gemeenteraad, de werkgroep KEC en vervoerder Arriva tegemoet gekomen wordt. Het mogelijke ontwerp betekent het definitieve einde voor de shared space. “Daar is dit gebied van Gennep niet voor geschikt”, aldus wethouder Janine van Hulsteijn.

Het concept-ontwerp verbetert het comfort voor voetgangers, fietsers en rolstoelgebruikers. Zo worden de ‘punaises’ -de markeringspunten van de historische stadspoort- afgevlakt en opgeruwd en worden de nu nog hellende overgangen tussen wegdek en voetgangersstrook recht gemaakt.
Qua verkeersveiligheid staat er meer op de rol. De haakse bocht tussen Zandstraat een Zuid-Oostwal wordt ruimer en daardoor overzichtelijker. Ook krijgen de twee drempels in het gebied gelijkmatigere op- en afritten. Wethouder Van Hulsteijn liet doorschemeren dat deze maatregel een wens is van vervoerder Arriva. Het OV-bedrijf overwoog voor de verbinding Nijmegen-Venlo v.v. het centrum van Gennep te mijden.
Voor fietsers worden er fietssuggestiestroken aangelegd tussen de drempel in de Zuid-Oostwal en de kruising van de Zandstraat en de Martinushof-Picardie. Twee grote ‘plateaus’ markeren de kruisingen Zandstraat-Brugstraat en de Zandstraat-Picardie.
Vanuit de Picardie geldt een nieuwe voorrangsituatie. Verkeer dat het gebied Zandpoort en Zandstraat nadert, dient voortaan voorrang te verlenen aan passanten die bijvoorbeeld KEC Ganapja of de Martinushof bezoeken.

Het voorstel is een concept. Dat benadrukt wethouder Van Hulsteijn. Aan de hand van een digitale enquête kunnen inwoners deze maand hun bevindingen kenbaar maken.

De kruising Zandstraat-Picardie-Martinushof
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant