De tijdelijke inrichting met barriers maakte veel kritiek en irritaties los. (foto: Jos Gröniger)
De tijdelijke inrichting met barriers maakte veel kritiek en irritaties los. (foto: Jos Gröniger)

Gemengde gevoelens over de rondweg in Gennep

Verkeer en vervoer 597 keer gelezen

MAASTRICHT / GENNEP | Goed nieuws voor de fervente tegenstanders van de vermaledijde roadbarriers op de Rondweg N271 bij Gennep. Nog voor de winter worden de blokken die langzaam- van snelverkeer scheiden verwijderd.

Door Jos Gröninger

De barriers worden vervangen door betonnen blokjes, ook wel broodjes genoemd. Tegenvaller voor Gennep is dat de geplande 2x1-baansweg er waarschijnlijk niet komt. De Provincie Limburg geeft voorkeur aan een 2x1 baans weg met parallelbaan voor landbouwverkeer. Door Jos Gröniger

Vorige week lichtte de Limburgse gedeputeerde Eric Geurts de raads- en collegeleden van de gemeente Gennep in over het vervolgtraject. Daarbij bleek dat de vervanging van de barriers door de broodjes een verlenging van de tijdelijke verkeersmaatregel tot gevolg heeft. Die duurt nu tot 2018 terwijl in de oorspronkelijke plannen met de totale reconstructie van de N271 eind dit jaar begonnen zou worden. In de zomer van 2014 stemde de gemeenteraad van Gennep -na uitvoerig overleg met de Provincie Limburg- in met de ombouw van de autoweg tot een 2x1-baansweg met vijf rotondes tussen Milsbeek en Heijen. Evaluatie Er zijn de afgelopen maanden tellingen verricht op de Rondweg in Gennep. Daaruit komt naar voren dat een 2x1-baansweg niet past in de huidige verkeersintensiteit. "Voor een 2x1-baansweg zijn per etmaal 25.000 verkeersbewegingen nodig. Op het traject N271 rijden gemiddeld 10.000 voertuigen. " Een piekdrukte werd bereikt toen de Veerweg tussen Gennep en Oeffelt ruim anderhalve maand afgesloten werd. "Toen bedroeg het aantal voertuigen per dag 18.000. En dat is in ons beleid nog altijd te weinig voor een 2x1-baansweg. We willen daarom voorstellen de weg om te bouwen tot een 2x1 baans weg met parallelbaan voor landbouwverkeer. Verwacht wordt ook dat de ondanks de toekomstige toename van het verkeer door ontwikkelingen op logistiek gebied straks niet meer dan 16.000 voertuigen per dag over de weg rijden", zegt de gedeputeerde. Uit de tellingen kwam ook naar voren minder dan één procent van het verkeer over de rechterbaan voor landbouwverkeer reed. Aanvankelijk raakten weggebruikers uit onbekendheid met de nieuwe en onoverzichtelijke situatie op de verkeerde weghelft verzeild. Verondersteld wordt dat tegenwoordig enkel landbouwvoertuigen en hulpdiensten over de rechterbaan reden. "Maar het is niet met zekerheid te zeggen dat de voertuigen op de rechterbaan alleen landbouwverkeer en hulpdiensten waren", zegt Geurts, die vertelt dat de snelheid regelmatig overtreden wordt. "Vijftien procent rijdt er harder van 86 km per uur, 25% overschrijdt de limiet van 80." Over het voorstel zegt Geurts: "We hebben het probleem van het landbouwverkeer in de kern van Gennep aangepakt. Dat kan nu en straks over de N271. De cijfers tonen aan dat een 2x1-baansweg veilig is. We blijven monitoren. Het is bittere noodzaak deze weg permanent in te richten." Burgemeester Peter de Koning houdt gemengde gevoelens: "De barriers zijn slechte, de nieuwe tijdelijke inrichting is in ieder geval beter. Hier wordt Gennep gelukkiger van. En over de definitieve oplossing moeten we ons nog eens beraden."

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant