De uitgaves van Uitgeverij Talvi b.v.
De uitgaves van Uitgeverij Talvi b.v.

Onderzoek NOM: 9 op de 10 Nederlanders lezen huis-aan-huiskranten

  •   keer gelezen

LAND VAN CUIJK | Goed nieuws! Althans, dat vinden wij op de redactie. Onderzoek van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) heeft uitgewezen dat huis-aan-huiskranten goed gelezen worden. Maar liefst 89 procent van de inwoners van Nederland lezen weleens een huis-aan-huiskrant. Dat zijn zo'n 12 miljoen mensen. 

62 procent van de Nederlanders lezen wekelijks een huis-aan-huiskrant. Opvallend feitje: dat zijn ook mensen met een nee/nee-sticker. 
85 procent van de mensen leest de kranten uitsluitend op papier. Vijftien procent (ook) digitaal. De meerderheid van de lezers leest de krant op dezelfde dag in één ruk uit. 56 procent van de lezers leest ieder, of bijna ieder nummer. En 53 procent van de mensen zou de huis-aan-huiskrant (heel erg) missen.

Leeftijd
NOM heeft ook onderzoek gedaan naar de leeftijd van de lezers. Daaruit blijkt dat vooral 65-plussers huis-aan-huiskranten lezen, zo'n 81 procent. Van den mensen tussen de vijftig en 64 leest 74 procent de krant. Weer een leeftijdscategorie lager, van 35 tot 49 procent leest 65 procent een huis-aan-huiskrant. Van de twintig- tot 34-jarige leest ongeveer de helft de krant en van de jonkies (dertien tot negentien jaar) leest 32 procent de krant.

Papier
Veruit de meeste mensen lezen de krant nog op papier. Zo'n tien procent lezen de krant ook op de computer, telefoon of tablet. Waarom lezen mensen huis-aan-huiskranten? 72 procent doet dat om op de hoogte te blijven van lokale evenementen en activiteiten. 55 procent voor gemeentelijk nieuws en aankondigingen en 37 procent voor ander lokaal nieuws. Andere redenen die genoemd worden zijn: ontspanning, cultuuragenda, aanbiedingen en acties, familieberichten, lokale sport en rubrieksadvertenties.

Advertenties
Ook blijkt uit het onderzoek dat lezers van huis-aan-huiskranten meer aandacht hebben voor advertenties dan lezers van andere kranten. Die advertenties zetten de lezers ook aan tot actie, maar liefst 47 procent van de lezers onderneemt actie naar aanleiding van de advertenties. 26 procent overweegt bepaalde aankopen, 22 procent bezoekt een winkel, 13 procent wint meer informatie in, 13 procent koopt zaken uit een huis-aan-huiskrant en 11 procent bezoekt een webshop.

Televisie
Nog een opvallende uitkomst van het onderzoek van NOM; lezers van huis-aan-huiskranten kijken relatief veel televisie. Ruim 49 procent van de lezers krijgt 1260 minuten of meer uur per week televisie. Slechts 21 procent van de lezers kijkt 629 minuten per week of minder. 
Aan het onderzoek werkten verschillende uitgeverijen mee. 
Meer informatie op de volgende website: www.nommedia.nl
 

Meer berichten