De N602 wordt in Wanroij flink op de schop genomen. Bewoners zijn enthousiast over de plannen.
De N602 wordt in Wanroij flink op de schop genomen. Bewoners zijn enthousiast over de plannen.

Automobilisten te gast op N602 bij Wanroij na geplande reconstructie

Verkeer en vervoer 1.019 keer gelezen

WANROIJ | Bewoners van Wanroij zijn enthousiast over de plannen van de Dorpsraad voor de reconstructie van de N602, die dwars door het dorp loopt. Tijdens twee bijeenkomsten werden omwonenden en andere belangstellenden onlangs bijgepraat over de plannen. "In totaal kwamen zo'n 150 serieuze belangstellenden naar de informatiebijeenkomsten. De reacties waren in grote meerderheid positief", vertelt voorzitter Ruud Franken van de Dorpsraad Wanroij.

Door Martijn Schwillens en Iris Hendriks

Een speciale werkgroep is de voorbije maanden aan de slag gegaan met knelpunten, kansen en ideeën voor de weg en presenteerde vorige week woensdag de voorlopige plannen. "Mensen toonden zich enthousiast over de plannen, maar er staan dan ook geen vreemde dingen of rare constructies in de plannen", zegt Franken. "Ook de wethouder (Ingrid Voncken, red.) en de raadsleden die de bijeenkomsten hebben bezocht, gaven aan zeer positief te zijn over het plan. De primaire doelstelling is om de weg veiliger te maken."

50-kilometerweg
De N602, die de dorpen Mill en Sint Anthonis met elkaar verbindt, blijft in de bebouwde kom van Wanroij een 50-kilometerweg. "Want het is wel een gebiedsontsluitingsweg, bedoeld om zo snel mogelijk van het ene naar het andere dorp te geraken. Daarom blijft de snelheid in de bebouwde kom 50 kilometer per uur en erbuiten 80 kilometer", legt Franken uit. Dagelijks rijden zo'n 7.500 tot 8.000 voertuigen door het dorp.
Het wegvlak zelf wordt helemaal opnieuw ingericht. "We zijn natuurlijk gebonden aan de erfgrenzen van de woonhuizen die naast de weg staan. De ruimte ertussen is de werkruimte. Er ontstaat straks meer ruimte voor voetgangers en er komen fietsstroken. Wat overblijft, is voor de automobilist die uiteraard wel over de fietsstrook mag, maar in de toekomst te gast zal zijn op de weg", verduidelijkt Franken. "Automobilisten moeten achter de fietsers blijven, maar er blijft uiteraard wel genoeg ruimte over dat elkaar tegemoet rijdend verkeer elkaar kan passeren."
Bewoners konden ook hun wensen kenbaar maken. Franken tot slot: "Sommige mensen willen de flitspaal terug of pleiten voor asfalt. Een wens waarmee we zeker aan de slag gaan, zijn stille klinkers om het geluid van de weg flink te beperken."
Het definitieve ontwerp moet medio 2017 klaar zijn. De bouwstart staat gepland voor de lente van 2018.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant