De Elisabethstraat (N321) in Grave.
De Elisabethstraat (N321) in Grave.

INGEZONDEN: 'Denk oplossingsgericht over N321'

Ingezonden 447 keer gelezen

De N321, de provinciale weg van Cuijk naar Grave, houdt de gemoederen in Grave al een paar maanden bezig. Wat is er aan de hand? Met het gereedkomen van de A73 in 1986 heeft de N321, de Elisabethstraat in Grave, gaandeweg een andere functie gekregen. Aanvankelijk bestemd om het Land van Cuijk te ontsluiten, werd de weg een sluiproute tussen Cuijk en knooppunt Paalgraven. De gevolgen zijn duidelijk. De Elisabethstraat is onveilig. Daarover is geen discussie. De weg is niet toegerust op het vele zware vrachtverkeer met vrachtwagens van 30 ton en meer. Dit zorgt voor schade aan gebouwen waaronder de zeventiende-eeuwse Hampoort. Er moet dus iets gebeuren!

De gemeente Grave nam het initiatief en legde de bevolking een vijftal varianten voor. In vier van de vijf varianten wordt er een nieuwe weg aangelegd, ten noorden of ten zuiden van Escharen of over het Visio-terrein. De vijfde optie is de weg laten liggen waar hij nu ligt. En zoals het vaak gaat als de bevolking bevraagd wordt over een dergelijk onderwerp: "alles best, als ik er maar geen last van heb". Begrijpelijk, maar niet constructief omdat dan eigen belang voorop staat en "het algemeen belang" uit beeld verdwijnt.

Wij kiezen voor een andere insteek. Denk oplossingsgericht!
Voorlopig is er geen nieuwe weg, zoveel is duidelijk. Maar kan er nu dan helemaal niets? Toch wel. Voor de korte termijn is de beste keuze: inzetten op een veilige Elisabethstraat. Dit betekent: weren van het sluipverkeer, in het bijzonder van het zware vrachtverkeer en voorkomen van mogelijk nieuwe sluiproutes, bijvoorbeeld via de woonwijk Estersveld. Doorgaand (vracht)verkeer moet op het rijks-hoofdwegennet blijven. Een weg ten noorden of ten zuiden van Escharen? De ruimte is er. Maar het is op zijn hoogst een second-best oplossing en als het niet anders kan, moet het.
"De Elisabethstraat in Grave weer een veilige straat", het is mogelijk met een aantal relatief eenvoudige maatregelen. Vanaf het Estersveld wordt de weg een stadsweg met een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. Dit vraagt meer dan het 50-kilometerbord vervangen door een 30-kilometerbord. De weg moet anders worden ingericht maar dat zijn de kosten niet. Voor het langzaam-verkeer wordt een fietspad aangelegd over het Visioterrein. De weg wordt geëgaliseerd om verdere schade aan huizen en historische gebouwen te voorkomen. Verder moet goed gekeken worden naar de plaats van de voetgangersoversteekplaatsen. In het kader van het beperken van luchtverontreiniging tenslotte, moet filevorming ter plaatse worden voorkomen. Dit stelt eisen aan de aansluiting van de N321 op de N324, de weg van Schaijk naar Grave die de komende jaren op de schop gaat.

Onaantrekkelijk maken van de Elisabethstraat voor doorgaand verkeer is één, het aantrekkelijk maken van de hoofdroute via de snelwegen is minstens even belangrijk. Op de A73 bij Cuijk en de A59 bij Oss moet met routeinformatieborden duidelijk gemaakt worden dat de route via Nijmegen/Dukenburg echt de snelste is. Alle routeplanners geven dit nu al aan. Er kan meegelift worden op plannen van Rijkswaterstaat. Er is volgens Rijkswaterstaat geen snelwegtracé in Nederland waar zoveel ongelukken gebeuren als tussen Venray en Nijmegen en de meeste daarvan gebeuren tussen Boxmeer en Malden, dus bij Cuijk. Rijkswaterstaat overweegt matrixborden te plaatsen. De routeinformatieborden kunnen in dit project meegenomen worden.

Tenslotte, voorwaarde voor snel succes is dat burgers, gemeentebestuur en provincie de handen ineen slaan en kiezen voor een oplossingsgerichte modus en één boodschap: het doorgaande verkeer via het hoofdwegennet leiden en veilig maken van de Elisabethstraat in Grave. En let wel: het laatste kan niet zonder het eerste!

Jeroen van der Eerden,
Voorzitter Wijkraad Binnenstad Grave

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant