De N264 doorkruist Sint Hubert.
De N264 doorkruist Sint Hubert. Foto: SK-Media.nl
INGEZONDEN

'Herinrichting N264 en rondweg Sint Hubert: een ander geluid!'

Ingezonden 1.208 keer gelezen

In onze lokale en regionale kranten is er al veel te doen geweest over de (herinrichting) N264 in Sint Hubert. Alleen al in de maand oktober verschenen er artikelen, meestal ingezonden brieven, met koppen als: "N264 Sint Hubert: de weg moet weg!", "Sint Hubert stads- of dorpskarakter?", "Plan N264 neemt chagrijn Sint Hubert niet weg", "Herinrichting N264 Sint Hubert: provinciale dwaling!". Opvallend is dat dit eenzijdige berichtgeving is, ingegeven door de actiegroep "De weg moet weg" dan wel verontruste buurtbewoners, de aanwonenden genoemd.

De verkondigde boodschap, die met diverse argumenten onderbouwd wordt, is duidelijk: geen herinrichting van de N264 in Sint Hubert, maar een rondweg Sint Hubert moet er komen! De genoemde argumenten in en citaten uit deze artikelen zijn: teveel (vracht)verkeer en de hoogte van de verkeerstellingen en prognoses, de herinrichting van de N264 lost niets op ("provinciale dwaling"), waarbij er met gemeenschapsgeld wordt gesmeten, de werkgroep is niet goed samengesteld (aanwonenden worden niet gehoord) en de leefbaarheid van Sint Hubert is in het gedrang.
Als inwoners van het buitengebied van Sint Hubert hebben we zowel als automobilist en als fietser met de weg te maken. Als fietser zien we de verkeersstromen bij de zebrapaden bij Verlinden en café Broers (gelukkig met verkeersbrigadiers in de ochtend).
Met de auto rijden we geregeld in de ochtend- dan wel avondspits vanaf de snelweg A50 (Uden, Oss-Eindhoven), A73 (Haps, Nijmegen-Venlo/Maasbracht)-A77 (Rijkevoort-Duitse grens). De hoofdstroom van al dit verkeer komt door Sint Hubert. Met de auto "op het verkeerde moment" de rotonde bij "Erica" naderen vanaf de Wanroijseweg richting Mill, betekent een gaatje zoeken om erop te kunnen rijden. We weten dus hoe druk het hier kan zijn! Het is dus zeker niet terecht om in de diverse krantenartikelen te zeggen dat "mensen die niet aan deze weg wonen, niet weten hoe het er aan toe gaat". Natuurlijk is al dit verkeer dat door een dorp geperst wordt geen fijne situatie.

Er zijn ook inwoners van Sint Hubert, die wonen aan of op wegen rondom de Wanroijseweg (N602 Grave-Sint Anthonis). Een erg drukke weg, die ook steeds drukker wordt. Zeker in de spits. Er mag hier 80 worden gereden, maar…. vaak wordt er ook veel harder gereden, of er wordt gevaarlijk ingehaald. Wat opvalt, is dat er al zo veel asfalt ligt. Zeker als je ook nog kijkt naar de grotere provinciale wegen om ons heen als de Peelweg (N277), Oss-Grave (N324), Grave-Cuijk (N321), Boxmeer-Beek en Donk (N272) met de aangekondigde vrachtwagenheffingen en mogelijke verplaatsing van de verkeersstromen. En niet te vergeten de kleinere verbindingswegen.

Een eventueel aan te leggen rondweg zorgt voor nog meer asfalt en een verplaatsing van verkeersstromen. Een groot deel van Sint Hubert wordt "afgesneden" van de rest van het dorp. Waar deze rondweg ook komt te liggen. De oude N264 blijft natuurlijk ook gewoon bestaan en "gaat niet weg". Een vergelijking van Sint Hubert met Haps gaat mank. Haps kent het bedrijventerrein Laarakker, inmiddels operationeel en deels opgevuld. Deze extra bedrijvigheid leidt tot meer auto's, vrachtwagens etc. Deze voertuigen zullen naar de A73 gaan, maar ook de andere kant op richting de A50 (dus nu door Sint Hubert). Wat een verdere vergelijking betreft tussen de bebouwde kommen (leefbaarheid): in Haps staan een drankenhandel, een bakkerij, een kapperszaak, een drukkerij, een school, vier café's, twee cafetaria's, een pizzeria, een industrieel reinigingsbedrijf en een kerk direct aan de doorgaande weg. Dit is in Sint Hubert beperkt tot een café, een juwelier/optiek, een hoveniersbedrijf, een koffie- en theehuis en een bouwbedrijf. Voor een rondweg moeten ook hoge kosten worden gemaakt en de nodige voorzieningen moeten worden getroffen. Voor deze rondweg met ventweg en berm is een strook van een kleine 35 meter breedte nodig. Ook dan zijn er weer inwoners van Sint Hubert "niet blij". Meer overlast, waardevermindering van huizen en grond etc. Wat verandert er per saldo aan de leefbaarheid van Sint Hubert als dan weer andere mensen hier last van gaan krijgen?

Nederland is een land met zo ongeveer de hoogste bevolkingsdichtheid ter wereld. We wonen hier met ruim 17 miljoen mensen op 41.500 vierkante kilometer (waarvan ook nog ruim 18% water!). Nederland heeft een sterke – ook op distributie gerichte - economie. Hier horen veel auto's (woon- en werkverkeer), vrachtwagens en andere voer- en vaartuigen bij. Ze moeten toch "ergens" rijden. In Brabant Noord en in het Land van Cuijk is het dan dus ook "erg druk". In heel Brabant ligt er zo'n 550 km aan provinciale wegen, waarbij jaarlijks zo'n 40 miljoen euro geïnvesteerd wordt in onderhoud en aanpassingen om de veiligheid te vergroten.

Bekijk opties van zowel het aanpassen van bestaande wegen, wijzigen van het eigenaarschap tussen provincie en gemeente (zoals in de kom Wanroij, Ledeacker en Sint Anthonis) en het creëren van verplichte omleidingsroutes, wat leidt tot meer spreiding van (soorten) verkeer. Dat zou ook de veiligheid, het milieu en de leefbaarheid ten goede komen. Het hoeft niet altijd de kortste route van A naar B te zijn. Waar hebben we het over in dit kleine land met onze zeer bescheiden afstanden?

Aantal inwoners 'Sint Hubert Zuid'
(Naam schrijver bij redactie bekend)

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant