Een informele bijeenkomst van de vrijwillige hulpdienst 'bij 't Vertrek
Een informele bijeenkomst van de vrijwillige hulpdienst 'bij 't Vertrek Foto: SWOGB

Hulpdienst Boxmeer (SWOGB) bestaat 40 jaar

Gezondheid 400 keer gelezen

BOXMEER | Op zaterdag 30 november 2019 vieren de vrijwilligers en hun partners het 40-jarig bestaan van de Hulpdienst Boxmeer. In deze periode hebben vele senioren, binnen de gemeente Boxmeer, hulp gekregen van de betrokken vrijwilligers.

Op 2 oktober 1979 was het 40 jaren geleden dat de Stichting Vrijwillige Hulpdienst en Ouderenoppascentrale gemeente Boxmeer is opgericht. Het was een initiatief van een groep Boxmeerse mensen uit verschillende organisaties. Ze wilden hulp bieden aan hen die dat nodig hadden en die door bestaande instanties of door familie of buren niet kan worden gegeven. Na 40 jaar is de essentie van de hulpdienst niet veranderd, enkel de doelgroep zijn nu de burgers van Boxmeer. Ook de naam is gewijzigd in Hulpdienst Boxmeer en nu onder de vleugels van de SWOGB.
Giny Ondersteijn is een vrijwilliger en actief vanaf het eerste uur bij de Hulpdienst Boxmeer. Giny is coördinator van de dag. Giny vertelt, "In de begintijd was voornamelijk vervoer en kleine klusjes rond het huis waar de dienst uit bestond en boodschappendienst. Ook mensen in een rolstoel werden vervoerd maar omwille de leeftijd van de vrijwilligers is dit geschrapt. En ondanks de vele jaren en aanvragen zijn er toch nog mensen die nooit van de hulpdienst gehoord hebben."
In het begin is gekozen voor een centraal telefoonnummer. Dit geeft duidelijkheid. Gekozen werd voor een receptioniste in de Elsendonck, later Madeleine en Weijerstaete. Maar door de diverse bezuinigingen in de verzorgingshuizen is gekozen voor een telefoonnummer bij Sociom. Belangrijke reden hiervoor is een permanente bezetting in de voor middag.

Hoe werkt de hulpdienst?
De hulpdienst vraagt om minimaal 24 uur en maximaal een week van tevoren de hulpvraag te ontvangen. In het weekend wordt er geen hulp geboden.
Als mensen opbellen om gebruik te maken van de hulpdienst neemt een telefoniste van Sociom (telefoonnummer 0485-700500) de boodschap aan en noteert de noodzakelijke gegevens. Daarna zet Sociom de melding door naar de dienstdoende coördinator. We hebben binnen de hulpdienst 3 coördinatoren die een vaste dag in de week ingeroosterd zijn. Deze nemen de hulpvraag in behandeling wat inhoudt, hulpvraag vaststellen, dag en tijd noteren en er een vrijwilliger aan toevoegen. Daarna bellen we de cliënt op met de mededeling welke vrijwilliger er komt voor de hulpvraag. Als het nieuwe cliënten zijn, leggen we uit welke kosten aan de dienst verbonden zijn. Tot slot laten we de vrijwilliger weten bij welke hij/zij verwacht wordt, wat de hulpvraag is en dag en tijd. De hulpdienst Boxmeer heeft 14 vrijwilligers om in te zetten.

SWOGB/Hulpdienst
De SWOGB wil graag de hulpdienst uitbreiden naar alle kernen van de gemeente Boxmeer. In een maatschappij waar mensen steeds langer thuis wonen, is hulp zeer wenselijk. En zeker bij die mensen die niet kunnen terugvallen op familie, buren, vrienden of kennissen. Naast de hulpdienst Boxmeer hebben enkel Rijkevoort en Beugen een hulpdienst en dus ligt er nog een geweldige uitdaging.
Toen we nog een eigen stichting waren hadden we een afdeling Boxmeer Noord en een afdeling Boxmeer Zuid. De hulpvraag in Noord liep goed, maar voor Zuid waren bijna geen aanvragen. Daar was geen behoefte aan waardoor deze opgezegd werd.

40 jaar
Het 40-jarig jubileumfeest vindt plaats op zaterdag 30 november bij 't Vertrek in Boxmeer, aanvang 12.00 uur. Na de koffie verwelkomt de voorzitter van de SWOGB Frans Brienen de gasten en zal hij iemand "in het zonnetje zetten".

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant