Melk, sinaasappelkwark, yoghurt; melkveehouder Joris Cremers heeft het allemaal liggen in de Plus-supermarkt van Jan Verbeeten in Overloon.
Melk, sinaasappelkwark, yoghurt; melkveehouder Joris Cremers heeft het allemaal liggen in de Plus-supermarkt van Jan Verbeeten in Overloon. Foto: Plus

Boer en supermarkt: Plus Verbeeten bewijst dat dus wél kan

Zakelijk 1.390 keer gelezen

OVERLOON | Melk, sinaasappelkwark, yoghurt; melkveehouder Joris Cremers heeft het allemaal liggen in de Plus-supermarkt van Jan Verbeeten in Overloon. Een mooi voorbeeld van hoe boer en retailer met elkaar samenwerken. De slagingsingrediënten? Vertrouwen en lokale schaal (herkenbaarheid).

Aan de keukentafel bij Joris wordt duidelijk dat Jan zich niet gedraagt als een doorsnee retailer. Waar de grote supermarktformules nieuwe initiatieven zoals De Klef (de naam van Joris' zuivellijn) enkel schapruimte bieden en vervolgens het product aan hun lot overlaten, denkt Verbeeten mee om het nieuwe assortiment ook tot een succes te maken. ''Ik denk constant hoe ik een lokaal product als De Klef beter in m'n winkels – Jan heeft ook Plus-vestigingen in Vierlingsbeek en Tegelen – onder de aandacht kan brengen. Het gaat in dit soort samenwerkingen om een win-win-win. De klant moet erop vooruitgaan, Joris moet erop vooruitgaan en ik moet er profijt van hebben.''
Jan verbindt zich zo met alle leveranciers van lokale producten in zijn winkels, of het nu om brood, vlees of asperges gaat. Deze producten hebben inmiddels een substantieel volume (5-8 procent van de totale omzet). ''Het heeft geen zin om enkel voor mij de beste prijs uit te onderhandelen. Je zult dan zien dat bijvoorbeeld een Joris na een maand of twee toch afhaakt. Omdat de deal niet evenwichtig is. Zoiets schaadt mijn positie als retailer in een lokale gemeenschap, het tast mijn naam en reputatie aan.''

Marktintroductie: De Klef
Voor Joris is de marktintroductie van De Klef - wat op z'n 'Overloons' terp betekent, de verhoging in het landschap waarop de boerderij ligt – de kroon op jaren (denk)werk. ''Zo'n vier jaar geleden ontstond het idee om meer met eigen melk te gaan doen. En anderhalf jaar geleden wist ik dat dat idee De Klef moest zijn. Nu liggen mijn producten voor eenieder in het schap. Best wel een apart gevoel, dat bekenden 's avonds jouw yoghurt zitten te eten. En daarvan iets vinden.''
Joris hoopt over drie jaar met De Klef circa 200.000 liter melk te verwerken en af te zetten. Jan zegt tot slot: ''Niet dat ik Joris' vertegenwoordiger wil worden, maar een goed woordje is van harte gedaan. Ik geloof in dit soort producten.''

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant