Ben en Mariet werden slachtoffer van bankcriminelen.
Ben en Mariet werden slachtoffer van bankcriminelen.

Ben en Mariet slachtoffer bankcriminelen: 'Ze pakte me helemaal in'

Human Interest 1.822 keer gelezen

OVERLOON | Ben en Mariet uit Overloon is het overkomen. Op 9 juni kreeg Mariet telefoon van een zogenaamde medewerker van de ING-bank. Alles leek te kloppen, totdat naderhand de echte ING belde met het slechte nieuws dat ze zijn opgelicht en van al het spaargeld zijn beroofd. Om ervoor te zorgen dat het anderen niet ook overkomt, vertelt Mariet haar verhaal. "Na het uitspreken van de twijfel pakte ze me helemaal in."

"Ik werd gebeld door een mevrouw die zich voorstelde als medewerker van de Ing-bank. Ze belde op onze vaste telefoon. Ze vertelde mij dat er zojuist iemand had geprobeerd onze bankrekening te kraken. En zij belde om het geld van onze rekening veilig te stellen, de criminelen konden ieder moment opnieuw toeslaan. Het geld zou op een veilige kluis-rekening gezet worden en over 72 uur was het geld weer veilig op de rekening terug", vervolgt Mariet. "Ze controleerde mijn gegevens. Ik gaf aan dat ik het niet vertrouwde en dat ik zelf met de bank ging bellen. Ze zei: ‘Ik ben toch echt van de ING-bank, ik kan het je laten zien. Ga maar naar Nood ING.nl en dan komt u op hetzelfde nummer als waar ik mee bel, dan hang ik op en bel u terug en dan zult u zien dat het hetzelfde nummer is.’ Dat gebeurde en het nummer klopte, was inderdaad van de ING. Ze sprak helemaal in op mijn gemoed, op angsten, op wat ik eng vond, ze pakte me helemaal in. Ze had mij helemaal in haar macht, ik heb haar een uur aan de lijn gehad."

Groot bedrag
Mariet gaat verder: "Ze liep mee door de rekening, terug tot 1 februari om te kijken of de criminelen al eerder kleine bedragen afgeschreven hadden. Ze liep mee vier maanden terug door de mail om te kijken of er Phishingmails of mails die ik niet vertrouwde waren gestuurd. Die konden allemaal bijdragen aan het onderzoek om die criminelen op te pakken. Ze liet mij van vreemde mails de e-mailadressen lezen, letter voor letter, zodat het goed in het onderzoek kwam. Uiteindelijk zei ze: ‘Dan gaan we nu naar de app van de ING en naar de betaal- en spaarrekening om het geld veilig te stellen in een kluis, eerst naar het daglimiet om dat te verhogen voor het overzetten van het geld.’ Ze liet mij de bedragen van de rekeningen opnoemen om te kijken of alles klopte wat er op stond. Ze zei: ‘Het klopt, dan gaan we het nu veilig stellen en over 72 uur hebt u het weer terug op uw rekening.’ Ze begeleidde mij professioneel door de mobiele app, op zo’n manier dat het vertrouwd ging voelen. Ze noemde eerst een groot bedrag om veilig te stellen. Na het uitspreken van mijn twijfel, pakte ze mij nog verder in, zodat ik het bedrag invulde en overzette op de zogenaamde kluisrekening. Daarna hebben we nog een kleiner bedrag overgezet en op het moment dat het klaar was ging mijn mobiele telefoon. Ze zei: ‘Wegdrukken, dat moet je niet opnemen, dat is niet goed.’ Ze had mij helemaal in haar greep en ik drukte weg, meteen ging weer mijn mobiel, hetzelfde nummer. Ze zei weer: ‘Wegdrukken, wegdrukken’ en ik drukte weer weg. Meteen ging mijn man zijn mobiel, die wilde hem aanpakken maar veegde het per ongeluk weg. Die mevrouw zei dat het klaar was en hing op."

Weggesluisd
"Meteen ging weer mijn mobiel, ik nam hem op en een man zei: ‘Ik ben ... van de ING. U hebt zojuist een groot bedrag overgemaakt en een kleiner bedrag. Het grote bedrag is al weggesluisd en kunnen we helaas niet meer terughalen, want u hebt het zelf gedaan. Het kleinere bedrag hebben we geblokkeerd en we moeten kijken wat we daarvan veilig hebben kunnen stellen", legt Mariet uit. "Ik moest even bijkomen, wie is nou echt? Wat is er gebeurd? Wat is mij overkomen? Ik was helemaal ondersteboven en moest mezelf even wakker schudden, had het gevoel dat ik een film zat. Maar ik was letterlijk overvallen door een zeer professionele crimineel die mensen al hun geld afhandig maakt. We hebben een gedeelte van het kleine bedrag terug op de rekening. Voor de rest zijn al onze spaarcenten verdwenen en zijn we financieel helemaal afhankelijk geworden. We kunnen net leven van onze AOW. Als de auto of iets anders kapot gaat, zijn wij afhankelijk van de kinderen. Dat willen we voorkomen en daarom hebben onze kinderen een Crowdfunding opgestart via Gofundme.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant