Logo kliknieuws.nl/maasdriehoek
Het ruitvormige Rhombusplan
Het ruitvormige Rhombusplan (Foto: Provincie Limburg)

4 miljoen Europese subsidie voor haven Heijen

  •   209 keer gelezen

HEIJEN | Donderdag 16 juni is bekend gemaakt dat de Europese Unie (EU) flinke subsidies toekent voor diverse binnenhavens aan de Maas. Onder andere de haven in Heijen profiteert mee van deze subsidie, welke onderdeel is van de verduurzaming van de mobiliteit van de Europese binnenhavens. 10,4 miljoen Europese euro’s worden verdeeld onder de binnenhavens van Venlo, Lanaken (België) en Heijen. Daarvan is ongeveer 4 miljoen bestemd voor de haven in Heijen.

Wethouder Janine van Hulsteijn: “We zijn hier als gemeente ontzettend trots op. Dit is de bevestiging van de belangrijke rol die onze lokale haven heeft als binnenhaven in het Europese transportnetwerk. Het is een kwaliteitspredicaat voor de haven. Daarnaast past deze toekenning ook perfect bij de uitbreidingsplannen met meer goederenvervoer over het water. Het vergroot de economische waarde én de omgevingskwaliteit van onze haven Heijen.”

‘Connecting Europe Facility’ 
De subsidie wordt toegekend in het kader van de: ‘Connecting Europe Facility’ (CEF), een financieel instrument waarmee de EU groei, werkgelegenheid en en concurrentievermogen wilt stimuleren. Met de toekenning van de CEF-subsidie wordt het Trans-Europese Transportnetwerk op de verbinding Antwerpen-Luik-Venlo-Nijmegen-Rotterdam op de drie locaties (Heijen, Lanaken en Venlo) verbeterd voor watertransport. Hiermee stimuleert de EU gerichte investeringen in de optimalisatie van de onderling verbonden, efficiënte en duurzame transportnetwerken binnen de unie.

De Provincie Limburg is trekker voor deze aanvraag voor de binnenhavens. Er is 10,4 miljoen euro binnengehaald (20% op een totaal van totaal 52 miljoen euro investeringen). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) coördineert de CEF aanvragen bij de EU.

Verschuiving transportmodi
Met het geld kan er gezorgd worden voor verbeterde navigatiecondities en meer doorvaartcapaciteit. Ook zorgt het voor de afhandeling langs de waterkant van verschillende vrachtstromen waardoor verschuivingen met andere transportmodi kunnen plaatsvinden. Deze verbindingen zorgen voor een gemakkelijke verschuiving naar watertransport en vice versa. Toekenning van de subsidie is vooral te danken aan de aanpak van een capaciteitsknelpunt op de drie terminals, aldus het lovende oordeel uit Brussel. Gedeputeerde Hubert Mackus van Landbouw, Landschap en Mobiliteit van de provincie Limburg: "Onze strategie vanuit de goederenruit ‘Rhombus’ heeft een mooi resultaat opgeleverd en wordt door Brussel goed gewaardeerd, waarbij we vanzelfsprekende grensoverschrijdende stappen zetten. We werken voortvarend samen met al onze partners, en die aanpak is succesvol."

Rhombusplan
Dankzij de financiële impuls kan het zogeheten ‘Rhombusplan’ worden uitgewerkt. Binnen dit plan wordt een transportnetwerk gecreëerd over water, weg en spoorlijnen. Dit netwerk is in ruitvorm verspreid over Nederland, België en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het doel van het Rhombusplan is het optimaal benutten en verminderen van drukte op het al bestaande Europese transportnetwerk.

Meer berichten