Logo kliknieuws.nl/maasdriehoek
Foto:

'De zomer is een goede compensatie geweest'

  •   keer gelezen

LAND VAN CUIJK | Vakanties in eigen land, dat was dit jaar ten gevolge van de coronacrisis de nieuwe trend. Na een zwaar voorjaar waar veel bedrijven hun deuren tijdelijk moesten sluiten, heeft toerisme in het Land van Cuijk het in de zomermaanden goed gedaan. Dit hoogstwaarschijnlijk ook dankzij de regionale campagne ‘Psst... Hier moet je zijn’ van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Land van Cuijk. "Juli en augustus zijn voor veel bedrijven een goede compensatie geweest voor het voorjaar", aldus Erik Jansen, toeristisch manager bij het RBT Land van Cuijk. 

Door corona kwamen veel toeristische bedrijven in problemen. Zeker het voorjaar was erg lastig. Daarom werd bij het RBT meteen nagedacht over wat te doen wanneer de bedrijven weer open gingen. Omdat mensen wel graag op vakantie wilden, maar niet per se naar het buitenland, besloot NBTC Holland Marketing om wat onbekendere locaties te promoten. Daarom kwam het met een landelijke campagne genaamd ‘Hier moet je zijn’. RBT Land van Cuijk heeft daar zowel online als offline snel op ingespeeld met hun eigen campagne, passend binnen de landelijke lijn.

Met onder andere advertenties, een vakantiekrant, social media en met een rode auto een Roodtrip langs dertig accommodaties probeerde het RBT mensen te bewegen om in ieder geval een deel van hun vakantie in het Land van Cuijk door te brengen. “Het ging ons om twee groepen. Ten eerste wilden we graag inwoners uit het Land van Cuijk bereiken en hen ervan bewust maken wat voor moois er in hun eigen achtertuin is. Verder wilden we de stedelijke gebieden rondom Land van Cuijk bereiken, waaronder Den Bosch, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Venlo. Uiteindelijk begonnen we op te vallen bij andere instanties, zoals VisitBrabant, en is er bijvoorbeeld ook een blog over Land van Cuijk in Duitsland uitgekomen. Zo zijn we op veel manieren in beeld gekomen”, vertelt Erik.

Het causale verband tussen de campagne en de vele bezoekers in de zomermaanden is moeilijk aan te tonen. Erik: “We hebben in het Land van Cuijk geen centraal reserveringssysteem en zijn voor meer zicht op bezoekersaantallen dus afhankelijk van de ondernemers. In het najaar zullen we een enquête afnemen, om iets meer inzicht te krijgen hoe de zomer voor toeristische bedrijven in het Land van Cuijk is verlopen. We verwachten dat de campagne zeker heeft bijgedragen aan de vele bezoekers dit jaar. De kans is groot dat bezoekers de campagne online of offline zijn tegen gekomen.”

Gezellig druk 
De zomermaanden waren zelfs ongekend druk. Bedrijven hebben vol gezeten en sommige hebben zelfs uitgebreid om meer capaciteit te halen. Hotels hebben zo’n 90 tot 100 procent capaciteit gehaald. “Ondernemers vertellen mij: ‘Zo druk hebben we het nog nooit meegemaakt’. Dat hebben we zelf ook gezien bij ons bezoek aan met name accomodaties in de regio. Onze regio biedt ook veel rust, ruimte en natuur om lekker te wandelen en fietsen. Zeker tijdens de coronaperiode is daar behoefte aan. Veiligheid is belangrijk geweest bij de keuze van een vakantie. Wel hebben veel bezoekers pas heel laat geboekt. Het was daarom even spannend in juni voor de bedrijven, ook vanwege mogelijke annuleringen.”

De bezienswaardigheden als musea en dierentuinen hebben snel maatregelen getroffen. “Zij hebben niet de aantallen gedraaid als normaal, maar wij hebben de indruk dat ze het binnen de beperkte maatregelen goed hebben gedan”, aldus Erik. “Op de horeca hebben wij wat minder zicht, maar zij hebben het uiteraard heel lastig gehad, met name bedrijven met weinig buitenruimte. In onze regio zijn gecoördineerde ‘Support Your Locals’ acties gehouden, zoals het aan huis leveren van Goei Gerei Boxen met producten van lokale bedrijven. Verder heeft Cybox Boxmeer een platform gecreëerd voor bedrijven die thuisbezorgen.

Hoe gaat het voorjaar van 2021 er nu uitzien? Dat is door de situatie nog moeilijk te voorspellen. “Wij zullen de ontwikkelingen en trends op de voet volgen en contact houden met de landelijke en provinciale organisaties. In het voorjaar zullen we weer actief campagne voeren, maar we weten nog niet hoe. Hopelijk zullen er volgend jaar nog steeds veel vakanties in eigen land zijn.”

Meer berichten