Logo kliknieuws.nl/maasdriehoek
<p>Deze kaart laat de gemiddelde hoeveelheid decibellen in de regio zien. Hoe roder de kleur hoe hoger het geluidsniveau.</p>

Deze kaart laat de gemiddelde hoeveelheid decibellen in de regio zien. Hoe roder de kleur hoe hoger het geluidsniveau.

(

Foto: Atlas leefomgeving

)

Petitie tegen de 'herries': 'Wij gunnen iedereen hun plezier...'

  •   keer gelezen

GENNEP | Schreeuwende racemotoren, knallende choppers en voortrazende auto’s. ‘Herries’ zoals Marcel ze noemt. Hij is initiatiefnemer achter de website stopverkeerslawaaigennep.nl en de daar te vinden petitie. Zo hoopt Marcel iets te doen tegen de overlast veroorzaakt door de bovengenoemde snelheidsmonsters.

Door Mans Pere

“Zit je net lekker in de tuin of gezellig op het terras, zijn ze er weer: die vervelende herries” vertelt Marcel geïrriteerd. “Het worden er steeds meer lijkt het! En als je er iets van zegt...’. Maar ondertussen lijken ze geen benul te hebben van decibellen. Wat ze een dorp eigenlijk inslingeren.”

Medio juni hebben een aantal medestanders van Marcel NEFOM opgericht. De Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen. Het doel van deze federatie is motorrijders wijzen op de overlast die, sommigen van hen althans, veroorzaken. Dit willen ze op een vriendelijke manier bereiken zonder de tweewielers tegen de schenen te schoppen. “Wij gunnen motorrijders hun plezier . . . maar zonder kabaal graag” aldus de NEFOM.

Gemeenten wakker schudden
Met de nieuw opgezette petitie hoopt Marcel, die tevens zelf ook graag op de motor zit, het standpunt van de NEFOM ook in Gennep op de kaart te zetten. De gemeente wakker te schudden. “Gemeente Gennep, maar eigenlijk alle Nederlandse gemeenten, lijken weinig tot niets te doen tegen het probleem. Ze houden zich schuil achter onwetendheid, machteloosheid en financiën. Kom op gemeenten, jullie kunnen echt wel iets doen!” Marcel doelt hiermee op de burgemeester van de gemeente Krimpenerwaard, die na het ontvangen van een plaatselijk ingevulde petitie, de pen oppakte richting de Tweede Kamer. Het doel van Marcel, en daarmee de NEFOM, is om meerdere gemeenten aan te laten sluiten bij Krimpenerwaard. Om zo het herrieprobleem op de Haagse tafel te krijgen.

Geen meldingen
Uit navraag bij de gemeente Gennep blijkt echter dat er eigenlijk weinig bekend is over het probleem. “Dit soort meldingen hebben wij niet binnengekregen. En dan kunnen wij natuurlijk ook niet optreden” aldus een woordvoerder van de gemeente. “Wel krijgen wij melding binnen van hangjongeren die bijvoorbeeld met scooters veel geluidsoverlast veroorzaken. Met name in deze coronatijd zien we dit vaker. Uiteraard zullen de boa’s in zo’n geval ook optreden. Maar overlast veroorzaakt door auto’s of motoren is ons niet bekend.”

KNMV
Dat de komst van het coronavirus een invloed heeft op de hoeveelheid meldingen van geluidsoverlast erkent ook de KNMV (Koninklijke Nederlandse Motorvereniging Nederland). Met name in de zomer kregen zij relatief meer meldingen dan voorgaande jaren. “Helaas ligt het probleem bij een heel kleine groep mensen die het voor de rest verpest. Dat vinden wij heel erg jammer.” aldus een woordvoerder van de KNMV. “Maar wij komen uiteraard ook op voor de motorrijders in het land. Het is daarom dat wij mensen, maar ook onze eigen achterban, vragen om begrip voor elkaar te tonen. Het blijft immers een kwestie van geven en nemen.”

“Maar we proberen ook zeker in de politiek iets te bereiken ”vervolgt de woordvoerder. De NEFOM geeft aan dat een aantal motoren, na aanschaf worden voorzien van uitlaten die niet voldoen aan de wettelijke norm. KNMV: “Dat is een goed voorbeeld van onze doelen. Wij proberen het voor elkaar te krijgen om ook deze uitlaten door de RDW te laten keuren. Dat deze ook netjes voldoen aan de norm. Zo hopen we er met behulp van regelgeving, handhaving maar ook gezond verstand er met zijn allen uit te komen.”

Wellicht dat een goed ingevulde Gennepse petitie net dat ene zetje extra kan geven om dit doel te verwezenlijken. Dat gemeenten, NEFOM en de KNMV gezamenlijk de geluidsoverlast kunnen terugdringen zonder daarbij de vredelievende motormuis te beperken. Zo kunnen Marcel, en iedereen in de gemeente, blijven genieten van zijn motor, én welverdiende rust.

Meer berichten