‘Interimmer’ Jacques Marsmans werd blijver op zijn Elzendaalcollege | Kliknieuws
Logo kliknieuws.nl/maasdriehoek
Rector Jacques Marsmans in actie tijdens een diploma-uitreiking in het Elzendaalcollege. “Het is heel mooi geweest.” (foto uit archief Elzendaalcollege)
Rector Jacques Marsmans in actie tijdens een diploma-uitreiking in het Elzendaalcollege. “Het is heel mooi geweest.” (foto uit archief Elzendaalcollege) (Foto: )

‘Interimmer’ Jacques Marsmans werd blijver op zijn Elzendaalcollege

  •   keer gelezen

BOXMEER / GENNEP | Zijn opvolger staat inmiddels klaar, en dat stelt hem gerust. Het typeert de Valkenswaardse Jacques Marsmans dat hij ook in de laatste weken betrokken blijft bij zijn Elzenzaalcollege. Na dertien jaar verlaat de schoolleider de onderwijsorganisaties in Gennep en Boxmeer. “Het is mooi geweest. Sterker nog: het is heel mooi geweest.”

Door Jos Gröniger

De uitspraak is ook vermeld op de kaart die verspreid is bij gelegenheid van zijn afscheid van het onderwijs en het Elzendaalcollege. Per 1 december draagt Marsmans de taken over aan Lisette Verstegen. Er komt dan een einde aan een periode die heel wat langer duurde dan dat hij destijds verwachtte.

“Ik kwam hier in augustus 2007 als interim schoolleider voor drie maanden”, zegt de vertrekkend rector, die het steeds beter naar zijn zin kreeg in Gennep en Boxmeer. Hij bekent: “Na drie maanden ben ik gaan informeren of ik weer terug kon naar scholengemeenschap Were Di in Valkenswaard, maar een maand later heb ik toch verzocht of ik mocht blijven.” Een periode van ‘interimmen’ op het Elzendaalcollege meteen na de fusie van de school in Boxmeer met het voormalige Hezelandcollege werd een tijdperk. “De sfeer was dertien jaar als een warm bad”, zegt de rector.

Veranderend onderwijs 
Jacques Marsmans begon zijn loopbaan 42 jaar geleden in het voortgezet onderwijs als docent geschiedenis op de HAVO/VWO. Twee jaar later combineerde hij de job met de functie van conrector. Hij zag het onderwijs veranderen. “HAVO/VWO was in die tijd nog een beetje elitair. Minder dan veertig procent van de leerplichtigen genoot onderwijs op dat niveau. Tegenwoordig is dat dat zestig procent.” Praktische veranderingen waren er in die periode zeker. “Ik begon met een schoolbord met krijtje en later ook de overheadprojector. Nu is er een digiboard en internet, en maken de leerlingen gebruik van computers of tablets en dragen ze hoofdtelefoons in de lessen.”

Gedurende dertien jaar in Boxmeer en Gennep maakte Marsmans ook andere veranderingen mee. “De fusie van het Elzendaalcollege Boxmeer met het Hezelandcollege in Gennep leidde tot meer efficiency. Weliswaar moesten we de afdelingen Bouwtechniek een Transport/Logistiek sluiten omdat er helaas te weinig belangstelling voor was. Door het efficiëntere werken kwamen we er financieel goed voor te staan, en daardoor kunnen we op beide vestigingen veel keuzerichtingen en keuzevakken aanbieden”, zegt Marsmans, die vindt dat zijn Elzendaalcollege in verhouding met collega-scholen in het Land van Cuijk door de overheid karig gesteund werd. “De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de huisvesting van scholen. Wij kregen met veertienhonderd leerlingen in Boxmeer beduidend minder subsidie dan andere scholen in de regio.” Hij roemt daarentegen de steun vanuit de gemeente Gennep. “Die is prima.”

Het verschil maken 
Ondanks de ‘achtergebleven overheidssteun’ leverde het Elzendaalcollege prima prestaties. Beide vestigingen staan regionaal en regelmatig landelijk hoog genoteerd. “Beide vestigingen zijn voor heel veel kinderen en hun ouders een prima school. Dat is vooral de verdienste van de docenten. Zij maken het verschil in het leven van kinderen. Het is mooi als je daar als rector een bijdrage aan mag leveren.”

Meer berichten