Logo kliknieuws.nl/maasdriehoek
Foto: Google Streetview

Wethouder van Hulsteijn: ‘Ga alsjeblieft naar je favoriete kleding- of schoenenwinkel’

  •   keer gelezen

GENNEP | De niet essentiële winkels mogen per 3 maart de deuren weer openen, hetzij onder sterke voorwaarden. Dat werd aangekondigd in de persconferentie van dinsdag 23 maart. Wethouder Janine van Hulsteijn van de gemeente Gennep roept inwoners op zoveel mogelijk van deze versoepelingen gebruik te maken en de lokale ondernemers op te zoeken. “Daar zijn we allemaal gebaat bij. De ondernemers maar ook Gennep zelf!”

Vanaf 3 maart mogen winkeliers klanten ontvangen in hun winkel die zich minimaal vier uur van tevoren hebben aangemeld. Het gaat om maximaal twee klanten per verdieping. Voor de grote ketens biedt deze versoepeling weinig soelaas, maar voor de kleine spelers op de markt is dit een wereld van verschil. “Click en Collect werkte eigenlijk niet” verklaart Ron Vierboom, Centrummanager van Gennep. “In het begin werkte het nog een beetje maar je merkt dat het bij de meesten al niet meer veel toevoegt. Misschien enkel nog bij degenen die er op social media heel dicht op zitten.” Vierboom begrijpt ook waarom menig consument deze optie links liet liggen. “Je moet het vaak in de winkel ophalen. Voor mensen die in het centrum wonen geen probleem. Maar als je bijvoorbeeld in Ven-Zelderheide woont… Daarnaast kun je het vaak elders goedkoper krijgen en wordt het dal wél thuisbezorgd. Het idee van koop lokaal is goed, maar we zijn niet roomser dan de Paus.”

Kansen
Daar kan door de versoepelingen verandering in komen. Volgens Vierboom is het ontvangen van twee klanten per uur voor de meeste ondernemers ware winst. “Met name de ondernemers in het hogere segment juichen dit écht toe” legt de centrummanager uit. “Zij hebben vaak een vaste klantenkring. Mensen die willen passen en combineren met verschillende shirtjes. En omdat het op afspraak is kunnen de ondernemers alles zelf regelen en overzien. Dat verlaagt de kosten.” Een andere belangrijke factor waarom het op afspraak winkelen belangrijk is, is de mogelijke morele verplichting. Vierboom vermoedt dat mensen die op afspraak een winkel bezoeken, bijna altijd wel iéts zullen kopen. “Dat zou ik ook doen. Je voelt je misschien onbewust toch een soort van verplicht om ‘iets terug te doen.’ Dat maakt de kans van slagen voor deze ondernemers ook een stuk groter.”

“Ze mogen weer open, maak een afspraak met ze, ze zijn dolblij jullie allemaal te ontvangen” sprak een enthousiaste wethouder Van Hulsteijn. Vierboom sluit zich hier vol overgave bij aan. “Dit biedt echt meer kansen dan click & collect. Het is een mooie oproep die recht uit het hart komt! ”

Meer berichten