Logo kliknieuws.nl/maasdriehoek
dhr Willem Mels is een vrijwilliger van de Thuisadministratie.
dhr Willem Mels is een vrijwilliger van de Thuisadministratie. (Foto: )

Regelzaken en papieren

  •   keer gelezen

Senioren zijn opgegroeid in een tijd dat aanvragen en regelzaken mondeling, telefonisch of op papier gedaan werden. Inmiddels is de maatschappij veranderd. Er wordt van ons verwacht dat wij alle brieven begrijpen en digitaal aanvragen kunnen doen. Niet iedereen kent de weg of heeft mensen om zich heen, die daarbij kunnen helpen. Om hen hierbij de ondersteunen heeft de SWOGB ouderenadviseurs en vrijwilligers, die de administratie ordenen.

De ouderenadviseur is deskundig en ervaren op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Zij weten wat er in de regio aan voorzieningen zijn en hoe u daar een beroep op kunt doen. Zij weten bij welke instantie u terecht kunt voor een bepaalde aanvraag. Ook met het invullen van de formulieren kunnen zij u verder helpen. En natuurlijk zijn ze goed op de hoogte van de diensten van de SWOGB, dus helpen ze u bij vragen over:
-Vervoer naar het ziekenhuis of de priklocatie
-Hulp bij de boodschappen
-Hulp bij de belastingaangifte
-Hoe u gebruik kunt maken van de maaltijdvoorziening
Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat u alleen digitaal een aanvraag kunt doen of digitaal formulieren moet aanleveren. Denkt u aan:
-Het reageren op een nieuwe woning, waarbij u digitaal alle formulieren moet aanleveren,
-Contact met de zorgverzekering.
-Het verlengen van het rijbewijs.
-Het aanvragen van de mantelzorgwaardering.
Dit zijn een aantal zaken die je vroeger gewoon door het invullen van een formulier kon regelen, maar die nu via de computer gedaan moeten worden. De ouderenadviseurs weten de weg of kunnen u verwijzen naar de mensen die u verder kunnen helpen, als er meer ondersteuning nodig is.
In de gemeente Boxmeer zijn 7 ouderenadviseurs actief, die voor alle dorpskernen werken. Misschien kent u de ouderenadviseur uit uw eigen dorpskern vanuit het KBO-blad of het dorpsblad. U kunt u een overzicht van de ouderenadviseurs vinden op de website van de SWOGB of bellen voor meer informatie bellen naar Dette Koenders 06-10430039. KBO, SWOGB en Sociom werken goed samen, zodat de ouderenadviseurs steeds op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen.
Thuisadministratie
Als de stapel papieren blijft groeien en u op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet, kunnen de vrijwilligers van de thuisadministratie u misschien helpen met het ordenen en opruimen van de papieren. Zij weten welke papieren u moet bewaren en welke opgeruimd kunnen worden. Zij kunnen alles samen met u goed sorteren en opbergen in een map, zodat u makkelijk terug kunt vinden wat u het nodig heeft, bijvoorbeeld voor het invullen van de inkomstenbelasting. Bij het ordenen kunnen bepaalde dingen naar boven komen zoals:
-Dat u 5 keer meedoet aan de postcodeloterij
-Dat er post ontbreekt
-Dat u driedubbel verzekerd bent
-Dat er hulp nodig is bij het doen van de financiën
De vrijwilliger zal bijzonderheden altijd met u bespreken en kan dan samen met u en indien gewenst met de kinderen of een vertrouwenspersoon erbij kijken of zaken beter geregeld kunnen worden. U blijft als senior altijd zelf de baas over uw administratie. Ook als de vrijwilliger denkt dat er meer hulp of steun nodig is, zal dat altijd met u besproken worden. Uw situatie is vertrouwelijk, dus de vrijwilligers van de SWOGB zullen de informatie bij u thuis achter laten en er niet met anderen over spreken.

Op zoek naar nieuwe vrijwilligers
Vindt u het boeiend of hebt u ervaring met het op weg helpen van senioren met hun vragen over wonen, welzijn en zorg? Of helpt u graag mensen met het ordenen van de administratie? Dan kunt u zich aanmelden als vrijwilliger bij de SWOGB. U krijgt altijd een goede scholing, verzorgd door KBO Brabant, voordat u aan de slag gaat als ouderenadviseur. Ook komen de ouderenadviseurs en thuisadministrateurs regelmatig met netwerkpartners bij elkaar om ervaringen te delen en op de hoogte te blijven van de actuele ontwikkelingen.

Heeft u een vraag voor de ouderenadviseur of de thuisadministratie of heeft u interesse om vrijwilliger te worden bij de ouderenadviseurs of de thuisadministratie, bel dan naar Dette Koenders 06-10430039 of mail naar dettekoenders@sociom.nl

Meer berichten