<p>Zien we hier ooit waterstoftreinen?</p>

Zien we hier ooit waterstoftreinen?

(Foto: Martijn Schwillens)
INGEZONDEN

‘Waterstoftrein’

  •   keer gelezen

In 2024 moet het zover zijn. Dan rijdt op de drukke Maaslijn (tussen Nijmegen en Roermond) een elektrische trein op een spoor dat op verschillende plekken verdubbeld is. Maar er is nog een alternatief n.l. de waterstoftrein. Dat levert een hoop voordelen op. Op de eerste plaats scheelt het de aanleg van een bovenleiding met palen om de 60 à 70 meter. Landschappelijk geen verfraaiing. Op de tweede plaats is de aanleg van bovenleidingen ook erg duur en hoeven bogen, bruggen en viaducten op het traject niet verhoogd te worden.

In Hessen (Duitsland) zijn 27 waterstoftreinen besteld die volgend jaar in de dienstregeling worden opgenomen. Waarom zou Arriva daarom ook op de Maaslijn geen waterstoftreinen inzetten?

De gemeenten die grenzen aan de Maaslijn en de provincies Gelderland, Brabant en Limburg, waar de Maaslijn doorheen loopt, moeten zich sterk maken om de spoorlijn op deze goedkopere, duurzame en landschappelijk aantrekkelijke manier aan te leggen. Op de Maaslijn moet de trein van de toekomst gaan rijden!

Piet Roberts, Molenhoek

Meer berichten