Martien Bos gaf een inkijkje in de wereld van de consument en voeding in de toekomst.
Martien Bos gaf een inkijkje in de wereld van de consument en voeding in de toekomst.

‘Een derde van het voedsel belandt in de prullenbak’

Algemeen 386 keer gelezen

OVERLOON | ‘In Nederland gooien consumenten jaarlijks zo’n 800 miljoen kilo eetbaar voedsel weg. Dat zijn 100.000 vrachtwagens vol.’ Dat was een van de vele interessante uitspraken van Martien Bos, initiatiefnemer Smaakcentrum Cuijk op het allereerste partnerevent van Land van Cuijk Boert Bewust. Hij gaf een inkijkje in de wereld van de consument en voeding in de toekomst. Zijn pleidooi is een gezondere generatie opleiden. ‘Nu is slechts 5 procent van de wereldbevolking gezond. Dat moet anders. En waar moet je dan mee beginnen? Met de jeugd ondernemend leren; koken en leren waar hun dagelijks eten vandaan komt. Juist van de boer.’

Voor het event was de aardappelloods van familie Alders in Overloon omgebouwd tot ontmoetingshal. De partners van Land van Cuijk Boert Bewust zijn bedrijven die de noodzaak van een betere verbinding tussen boeren en de samenleving belangrijk vinden en hieraan bij willen dragen. Onder het genot van een lokale lunch gaf voorzitter Hugo Bens een toelichting op de activiteiten van het streekinitiatief dat in 2019 gestart is in het Land van Cuijk.

Boert Bewust gaat op interactieve en innovatieve manier in gesprek over de agrarische sector. Lisette Alders gaf hiermee de aftrap met een presentatie over hun innovatieve rundveebedrijf met mineralenverwerking. Dagelijks wordt gemeten hoe efficiënt koeien voer omzetten in liters melk. Mest wordt verwerkt tot nuttige mineralen in hun mestverwerkingsfabriek. 

Tweede Kamer lid Inge van Dijk onthulde het Land van Cuijk Boert Bewust bedrijfsbord op het familiebedrijf. ‘Boert Bewust is een heel goed initiatief om boeren en burgers met elkaar te verbinden; het is hard nodig dat zowel mensen uit de stad maar ook op het platteland zelf zien en ervaren waar hun dagelijks eten vandaan komt. Ik ervaar nu dagelijks de kloof in Den Haag.’ Met eigen ogen konden de bezoekers het innovatieve bedrijf bekijken en bijpraten over de mogelijke samenwerking om boeren en burgers meer met elkaar te verbinden.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant