<p>Het markeringsbord op de vernieuwde Brink moet de veiligheid van voetgangers sterk verbeteren.</p>

Het markeringsbord op de vernieuwde Brink moet de veiligheid van voetgangers sterk verbeteren.

‘Als je dan toch heel de boel gaat veranderen, doe het dan goed!’

  •   keer gelezen

SINT ANTHONIS | Het opknappen van de N602 is het grootste project waar de gemeente Sint Anthonis ooit aan heeft gewerkt. De langslepende werkzaamheden zijn de laatste tijd meer gemeengoed dan bijzonderheid geworden. Maar het project bevindt zich inmiddels in de afrondende fase. Een goed moment om er nog eens uitgebreid bij stil te staan.

Door Mans Pere

Geheel onverwachts springt Romano Bults, Projectleider van Newae, het zebrapad op. De bestuurder van een rode Renault moet geschrokken in de remblokken. “Zie je? Dit is de meest veilige oplossing geworden. Iedereen weet dat voetgangers voorrang hebben bij een oversteekplaats. Dat is wettelijk besloten. Maar nu is ook de omgeving daar volledig op ingericht.” Terwijl de automobilist zichtbaar geïrriteerd zijn weg vervolgt vertelt Romano onverschrokken hoe de dorpskern van Sint Anthonis is heringericht met veiligheid hoog in het vaandel. “Je ziet dat er weinig verhogingen zijn tussen de weg en de voetgangersgebieden. Daarnaast kent alles een bruin-rode kleur. Dit moet verwarring scheppen bij de weggebruiker.” Ambtelijk ondersteuner Patrick Buijs vult aan met een sprekend voorbeeld uit Amsterdam: “Automobilisten komen daar een shared space bij het centraal station binnen. Doordat de situatie met krioelende mensen verwarring creëert, remmen ze vanzelf af.” Romano: “Precies! Mensen denken vaak dat er snel ongelukken gebeuren in dit soort situaties, maar ze zijn juíst veiliger!” De verkeersexpert illustreert zijn uitspraak met de versmallingen vooraan de Dokter Verbeecklaan: “In het begin was men fel gekant tegen deze maatregel. Voornamelijk omdat er geen voorrangsmarkeringen zijn. Maar juist daardoor blijft men scherp. Nu hoor ik steeds meer geluiden van mensen dat het werkt!”

Tevreden kijkt wethouder Huub Bellemakers om zich heen. Hij prijst niet enkel aan het aanzicht van het vernieuwde Brinkdorp, maar is ook bijzonder te spreken over de verbeterde toegankelijkheid. “Het was een ingrijpende verandering, waarbij we veel nadruk hebben gelegd op de mogelijkheden voor de minder valide inwoners.”

Kleurgebruik
De verderop gelegen overgang van Sint Anthonis naar Ledeacker is het volgende voorbeeld waar de wegverbeteringen mooi tot uiting komen. “Je ziet hier dat de klinkers een andere kleur hebben. Omdat dit deel een aantal zijwegen heeft zorgt die andere kleur voor een belangrijk waarschuwend effect.” Het kleurenpalet binnen Ledeacker daarentegen verschilt enorm van het buurdorp. De kleurstelling van de klinkerwegen is overwegend grijs, met op meerdere plekken een gele ruit in het midden. “Het moge inmiddels duidelijk zijn waar deze voor dienen” knipoogt Romano. Ook de bruinmetalen bloemenbakken die het wegdek zo nu en dan onderbreken moeten de snelheid bij automobilist er effectief uit werken.

Lichtpunten
Als laatste struikelblok benoemt Romano het enige verkeerslicht in heel de gemeente. “Deze is eigenlijk enkel maar onveilig” vertelt hij over het alom bekende zebrapad in Wanroij. “Menig automobilist ziet het verkeerlicht over het hoofd. Men verwacht ze niet in zo’n kleine dorpskern.” Het oplichtende waarschuwingsbord dat de gemeente gaat aanbrengen is volgens de projectleider een ware verbetering. “Voetgangers kunnen op de knop drukken. Dan zullen de lichten aangaan, om zo het verkeer te waarschuwen. Dat werkt veel effectiever.” Romano merkt op dat een vergelijkbaar bord ook de Brink in Sint Anthonis zal gaan sieren. “Maar naast het vervangen van de lichten willen we ook een verhoging maken. Zodat men al is vertraagd vóór ze bij de oversteekplaats komen.” Wethouder Bellemakers geeft aan dat in een eerdere fase van werkzaamheden aan dit stuk weg direct het hele hemelwaterrioleringssysteem is meegenomen. “Als je dan toch heel de boel gaat veranderen, doe het dan goed!”

Deze uitspraak is typerend voor heel de vernieuwing van de voormalig provinciale weg. Nog voor 2022 wil de gemeente dit prestigeproject klaar hebben, opdat Sint Anthonis met trots kan herindelen. “Wat ons betreft zijn wij dan helemaal klaar voor de toekomst!”

Meer berichten