<p>Het interieur van de gloednieuwe winkel in december 1953.</p>

Het interieur van de gloednieuwe winkel in december 1953.

PLUS Verbeeten: ‘Dat gevoel van familie proberen we altijd breder te trekken’

  •   keer gelezen

VIERLINGSBEEK | PLUS Verbeeten bestaat 100 jaar! Een absolute mijlpaal waar de Vierlingsbeekse ondernemers bijzonder graag bij stil staan maar bovenal uiterst trots op zijn. Verbeeten zou Verbeeten niet zijn als ze dit bijzondere feestje niet met heel de regio zouden vieren. Daarom brengt de in Overloon én Vierlingsbeek opererende ondernemer binnenkort een prachtig boek uit waarin de Verbeetenhistorie op unieke wijze wordt belicht. Jan Verbeeten staat samen met zijn zus Jolien en achterneef Koen Verstegen als nieuwste generatie aan het roer van de Vierlingsbeekse onderneming. Hij vertelt graag meer over het verleden, de toekomst en de onlosmakelijke verbinding met de regio.

“De binding met Vierlingsbeek, maar eigenlijk heel deze omgeving, dat vinden wij uiterst belangrijk. Wij hebben onze klanten net zo hard nodig als zij ons.” Jan begint te lachen: “Binnenkort begint de spaaractie en kan iedereen het boek bemachtigen. Ik wil daarom niet te veel historie prijsgeven, anders is het boek overbodig.” Toch kan hij niet helemaal zijn lippen op elkaar houden. Met enthousiasme licht hij een aantal tipjes van de sluier. Zo vertelt hij dat het boek is geschreven door onder andere Ron Koenen, een bekend gezicht in Vierlingsbeek. “Hij heeft met Wim Moorman, Ad Baltussen, Peter en Elly Verdijk-Verbeeten, Annette van Os-Verbeeten, en natuurlijk Joop en Piet (Verbeeten) alle ziel en zaligheid gestoken in dit jubileumboek. Er is een fors aantal interviews afgenomen met allerlei mensen hier uit de buurt. Veelal mensen die hier vroeger zelf een bedrijf hadden. Er zitten echt hele leuke verhalen tussen!” Begeleid met een evenzo forse hoeveelheid historische foto’s, vormen deze leuke verhalen een mooi beeld van het honderd jarig bestaan van de onderneming.

“Eigenlijk reikt de geschiedenis nog verder terug” legt Jan uit. “Het is feitelijk tot wel 175 jaar terug te herleiden. Maar hiervan ontbreekt helaas de documentatie.” Een grote brand begin vorige eeuw verwoestte een flink deel van alle bewaarde papierwerken uit de regio. Wel werd er een akte teruggevonden van Verbeeten, stammend uit 1921. “Dat was een Kamer van Koophandel inschrijving. Dus hebben wij dit datum maar als leidraad genomen.”


Het pand aan de Grotestraat waarin tot 1926 de winkel is gevestigd. Dit is de voormalige boerderij van de familie Huijbers.

Toentertijd bezat de familie een kruideniershandel. Van maandag tot en met woensdag ging opa Verbeeten bij mensen langs de deuren om de bestellingen op te nemen. De andere weekdagen werden besteed om alles thuis af te geven. “Toen hadden we dus al een bezorgservice!” lacht Jan. 

Uiteindelijk groeide dit uit tot een handel in levensmiddelen en kwam er een vaste winkel. Opvallend was dat de Verbeetens zich ook hadden gestort op de handel in stoffen en tapijten, én een groothandel in levensmiddelen runden. Jan: “Dat was toen heel normaal. Je deed meerdere dingen tegelijk om rond te komen. Iedereen deed dat.” Naadloos werkten de stoffen- en levensmiddelenhandels naast elkaar en wierpen hun vruchten af. Pas jaren later werd de stoffenhandel weer losgelaten en richtte Verbeeten zich volledig op de levensmiddelenhandel. “Dat is meteen het unieke. Hoewel er zeker andere zaken zijn geweest loopt de handel in levensmiddelen wel als een rode draad door de familiegeschiedenis. En dat blijft ook wel zo!”

DNA
Van vroege bezorgservice tot stoffenhandel tot de supers van nu, de hele geschiedenis laat tevens zien hoe slim ondernemerschap is verweven in het Verbeeten DNA. Jan: “Er zijn een aantal belangrijke keuzes gemaakt die zo bepalend zijn geweest. Bijvoorbeeld de stap om een winkel te beginnen. Of toen in Overloon de oude caravanfabriek leeg kwam te staan en mijn vader het overnam. En vergeet Heldro IJs niet! Het slim keuzes maken, en op het juiste moment, het inspelen op de kansen die je krijgt met oog op continuïteit, dat is de kern van goed ondernemerschap!”

Direct plaatst Jan een belangrijke kanttekening. De mensen om je heen zijn onmisbaar en moeten worden gekoesterd. “We zijn een familiebedrijf. Dat gevoel van familie proberen we altijd breder te trekken. We willen dat al onze medewerkers, en dat zijn er ongeveer 350, zich goed en verbonden voelen. Dat straalt uit op de vloer.” En klanten merken dit. Een blij bedrijf maakt blije klanten en vice versa. 


Verbinding
“Daarnaast willen we ook altijd verbinding maken met onze klanten en de ondernemers om ons heen en de regio. We hebben elkaar nodig.” Het is hierom dat menig initiatief van lokale stichtingen, verenigingen of organisatie een luisterend oor krijgt wanneer er mooie plannen worden gemaakt. “Als we iets een goed idee vinden staan we altijd open om mee te helpen.” Neem de avondvierdaagse, of de samenwerking met de lokale horeca gedurende de coronatijd. Beide zijn voorbeelden van hoe Verbeeten een helpende sociale rol speelt in de regio, al zijn er natuurlijk nog veel meer initiatieven te bedenken. “We zeggen natuurlijk niet op ieder idee ‘Ja!’, maar we staan er wel voor open om te luisteren naar de ideeën. We zijn altijd geïnteresseerd in een positieve wisselwerking.”

“En dat doen we ook met de lokale ondernemer. Als iemand een mooi product heeft zijn wij zeker bereid om het te verkopen. Lekkere streekbieren, appels van de teler hier om de hoek, of een boek van een lokale schrijver. Wij rekenen geen extra kosten aan hen om het hier te mogen verkopen. We vinden het een meerwaarde om in het assortiment op te nemen”. Het Stevensbeekse Leon, Likeur en Borrels is een voorbeeld waar Jan bijzonder enthousiast van wordt. “Leon is een jonge, slimme ondernemer die echt een goed product heeft. – Logischerwijs is dat een ontzettend belangrijke eis – Een product waar wij ook achter kunnen staan. We vinden het daarom ontzettend mooi om het hier te mogen verkopen.”

Nieuw hoofdstuk
Mede met dit soort leuke initiatieven, ingespeeld op de mooie regio, wil de supermarkt haar plaats in de toekomst veiligstellen. Met de opkomende flitssupers die binnen tien minuten aan huis hebben bezorgd, gaat de branche aan een interessant nieuw hoofdstuk beginnen. “En dat houden wij nauwlettend in de gaten, uiteraard.” Want zoals Jan al eerder aangaf is ondernemen inspelen op de kansen die je krijgt, kijkend naar de toekomst. Maar het nieuwe Verbeetenhoofdstuk, het hoofdstuk waarmee het hopelijk opvolgende 200-jarige jubileumboek uit de verre toekomst kan beginnen, zal voortborduren op vertrouwde familiaire formule van Verbeeten. “Onze kansen liggen hier in de regio. We hoeven niet zo nodig te blijven groeien. Als we maar een winkel hebben waar iedereen graag naar toe gaat. Dat is voor ons Verbeetens het belangrijkste. En dat kan enkel in een regio waar we zelf graag zijn. Het is dankzij de mensen hier dat we dit mooie 100-jarige jubileum mogen vieren. Dus we willen dit feestje ook met hen vieren!”


Tijdens de verbouwing van de winkel in Overloon in 1997 kwam er van alle kanten hulp. Op de tijdens een eet- en drinkpauze genomen foto zijn onder meer herkenbaar: Mark Hendriks (vooraan links), Piet Verbroekken (vierde van links), Riny Derks (staand achteraan links), versvleesadviseur Math Rutjens (naast Riny Derks) en Niek Philipsen (naast Math Rutjens, met bril). 

Meer berichten