Eerdere werkzaamheden aan de N602 in Ledeacker.
Eerdere werkzaamheden aan de N602 in Ledeacker. Foto: Talvi Mediacentrum

Zorgen over verkeersveiligheid N602 in de dorpen

Verkeer en vervoer 1.115 keer gelezen

LEDEACKER | Bij de raadsleden Jan van Riet en Marcel van den Elzen van Team Lokaal zijn zorgen ontstaan over de verkeersveiligheid op de provinciale weg N602 in Sint Anthonis en Ledeacker. “De hernieuwde inrichting draagt op bepaalde vlakken niet bij aan de verkeersveiligheid”, stellen zij.

Door Martijn Schwillens

Beide raadsleden geven aan dat zij vanuit de bewoners van beide dorpen, de ouderraad van de school en ‘kwetsbare verkeersdeelnemers’ signalen hebben gekregen dat de verkeersveiligheid op de N602 in het geding is. “Het gaat hier dan met name om de zebra-oversteekplaatsen, de maximum toegestane snelheid, op de stukken weg waar fietsers niet gescheiden zijn van het gemotoriseerde verkeer (in de bebouwde kom, red.) en het parkeren op de trottoirs in de zogeheten ‘share space’-gedeelten”, aldus Van Riet en Van den Elzen.
Volgens de raadsleden zijn de oversteekplaatsen slecht zichtbaar, stoppen auto’s niet tijdig voor de zebrapaden en wordt er harder gereden dan de toegestane 50 kilometer per uur. “We zien dat de trottoirs in het ‘shared space’-gedeelte gretig worden gebruikt als parkeerplaats, waardoor voetgangers gedwongen de rijbaan op moeten, wat voor gevaarlijke situaties leidt.”

‘Hernieuwde inrichting draagt op bepaalde vlakken niet bij aan de verkeersveiligheid’

30 kilometer per uur
Door middel van schriftelijke vragen willen Van Riet en Van den Elzen nu van verkeerswethouder David Sölez (Team Lokaal) weten of hij bekend is met verkeersonveilige situaties en of bekend is hoe hard er gereden wordt op de N602, zowel vóór als na de reconstructie. Tevens wil Team Lokaal dat overwogen wordt om de maximaal toegestane snelheid op de provinciale weg tussen Sint Anthonis en Sint Hubert in de bebouwde kom terug te brengen naar 30 kilometer per uur en dat een verkeersveiligheidsaudit wordt uitgevoerd. De twee raadsleden verwijzen onder meer naar een in de Tweede Kamer aangenomen motie die oproept om 30 km/uur ‘als leidend principe’ te hanteren in de bebouwde kom.
Sölez heeft het toch al te stellen met de N602. Zo zijn de kosten voor de reconstructie veel hoger uitgevallen dan beraamd en duren de werkzaamheden langer dan gedacht.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant