Afbeelding

Kinderen van De Weijerhof op bedrijfsbezoek

Onderwijs 41 keer gelezen
VORTUM-MULLEM - Over hoe een auto wordt aangepast voor het vervoer van een rolstoelgebruiker, daar maak je de kinderen van groep 7 van basisschool De Weijerhof uit Boxmeer sinds vorige week niets meer wijs. En dat heeft alles te maken met het bezoek dat ze brachten aan Freedom Motors in Vortum-Mullem.

[image=305460]

Dat gebeurde in het kader van de jaarlijkse bedrijfsbezoeken die TechnoPromo al weer voor de achtste keer organiseerde. Ruim 700 leerlingen van de groepen 7 van 27 scholen uit het Land van Cuijk en de kop van Limburg bezochten vorige week 33 bedrijven. Niet alleen krijgen de kinderen zo een indruk van hoe her er in een “echt” bedrijf aan toe gaat, maar ze kunnen ook de wereld van de techiek ontdekken.

Slim systeem
De tien Boxmeerse kinderen uit groep 7 werden samen met juf Hanneke en een chauffeur-moeder in de Vortumse fabriek bijgepraat door directeur Pieter van Mullekom. De specialisten passen zowel oude als nieuwe auto’s aan. “Wij hebben een slim systeem bedacht van bodemverlaging, waarbij we een stuk uit de bodem zagen, de brandstoftank verplaatsen en de achteras verlagen. Zo komt de rolstoel (soms 150 kg) veel lager en gemakkelijker in de auto, dan bij andere rolstoelsystemen”, aldus de bevlogen directeur. Verkeersdrempels zijn geen probleem, omdat de auto hoger in de vering hangt. “En de wegligging is vaak beter dan hij vooraf was.”
Na een uitleg in de ontvangskamer, laat Pieter op het buitenterrein een aantal omgebouwde lange auto’s (mpv’s) en busjes van verschillende bekende merken zien. De rolstoel is tijdens de rit als het ware een vast deel van de achterbank. “Bij andere systemen zit de rolstoeler met zijn hoofd tegen het dak, maar bij ons zegt hij of zei: Hé, ik kan gewoon naar buiten kijken. Dat is ons sterke punt.” Tussendoor gingen de vingers omhoog, want er waren vragen… veel vragen. “Hoe kan de rolstoel in de auto?” “Past die er tussen?” “Kan die niet kantelen?” “Hoe wordt die vastgezet?” En Pieter luisterde aandachtig en legde het allemaal geduldig uit. De aanpassing van een auto kost ongeveer 10.000 euro. “Als iemand gehandicapt is, kan hij geld vragen aan de overheid voor de aanpassing.”
Tijdens de rondleiding in het bedrijf liet medewerker Bart op zijn pc zien hoe een onderdeel wordt ontworpen en gaf Van Mullekom zelf uitleg over de afdeling inkoop en verkoop. Het bedrijf, waar 75 mensen werken, is ijzersterk in het ontwikkelen en het ombouwen. Zelf produceren, dat is verleden tijd. “We maken hier zelf geen onderdelen, maar kopen die in. Dat is voor ons het goedkoopste.”
De directeur ging in snelle passen voorop naar de werkplaats, waar monteurs bezig waren om auto’s en een busje om te bouwen. Nieuwsgierig keken de kinderen onder de auto, die Pieter op de hefbrug omhoog had gezet. “Kijk, daar zit normaal de tank en nu is er plaats voor de rolstoel.”
Nadat de kinderen een glas fris hadden gedronken, vertelde directeur Pieter ook nog over Nuclear Fields International, de tweede poot van het Vortumse bedrijf. Hier worden ingewikkelde collimatoren gemaakt voor medische apparaten zoals bodyscanners.









Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant