Afbeelding

'Waar is de bezoeker in Grave naar op zoek?'

Kunst en cultuur 49 keer gelezen
GRAVE - In Grave en omgeving is voor bezoekers veel te doen, maar niet alle kansen worden gepakt. Vorige week besteedde deze krant al aandacht aan de Toeristische Ontmoetingspunten (TOP) in Grave. Er zijn vier TOP’s geopend. Bij de VVV is nog weerstand tegen dit concept. Maar hoe ligt dit bij de toeristische ondernemers zelf?

[image=285379]

Door Annelies Graafsma

Kaffee+ vindt dat een actievere houding voorwaarde is om Grave toeristisch op de kaart te zetten. Op het moment van het interview vertrekken 30 deelnemers uit Nijmegen voor een georganiseerde citygolf-activiteit. Don Vleesenbeen (Kaffee+) is informatiepunt: “Omdat er lange tijd onduidelijkheid was over de openstelling van de VVV ben ik als TOP begonnen. Ik heb Grave letterlijk op de kaart gezet. De folders over picknicken, bootje varen op de Maas, steptocht, zijn gratis bij alle TOP’s en VVV te krijgen. Vleesenbeen vervolgt: “De VVV is vanaf zaterdagmiddag, juist als er veel toeristen zijn, dicht! Die gasten komen dan bij mij. Ik vertel ook over winkel- en overnachtingsmogelijkheden in Grave.”
Hij spreekt over goede samenwerking met Ariëns (VVV Grave, red.) maar je proeft dat Don meer wil dan de VVV biedt.

Adviseren
Arjen Grootveld van Motel Koolen (Velp): “Mensen kunnen hier informatie krijgen zonder te overnachten. Wij adviseren over activiteiten of schakelen ‘gratis’ Groeters uit de omgeving in. Het Regionaal Bureau Toerisme (RBT) heeft ‘Groeters’ die stads- of natuurwandelingen maken. De stadsgidsen van Grave vallen nog steeds onder de VVV. Het hele TOP-plan is snel opgestart; te snel voor de VVV. Maar het Regionaal Bureau Toerisme trekt er hard aan. De afstemmingproblemen met de VVV moeten opgelost worden. We hebben goede hoop dat wethouder Jeroen Joon, die regionaal het overzicht heeft, dit tot een goed einde brengt. Grave heeft veel te winnen in de lokale en regionale samenwerking.”

‘Totale pakket’
Eva Eigenhuijsen van het Graafs Museum legt uit: “Voor onze vrijwilligers is het leuk om bezoekers op weg te helpen voor een geslaagd verblijf in Grave en omgeving. Een bezoeker komt niet alleen naar Grave voor het Graafs Museum, maar voor het totale pakket aan beleving. Op dit moment is er nauwelijks samenwerking met de VVV, wel met de andere twee TOP’s. Kaffee+ heeft wandelingen die zowel langs het Kazemattenmuseum als het Graafs Museum komen. Arjen Grootveld denkt actief mee over activiteiten rondom Operation Market Garden. Zijn motel heeft daar destijds een rol in gespeeld.

Actieve benadering
De ondernemers zijn het eens: Het is niet voldoende om een vlag uit te hangen bij de VVV en te wachten op bezoekers. Een actieve benadering; ‘Waar is de bezoeker naar op zoek?’ Daar gaat het om.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant