Afbeelding

‘Oude grens weer op de kaart zetten’

Kunst en cultuur 90 keer gelezen
BOXMEER / DE RIPS – Wie de landkaart bekijkt, zal misschien verbaast kijken naar de vreemde knik in de provinciegrens tussen Brabant en Limburg. “Toch dateert die grens van vanaf 1553 want toen was het de landsgrens tussen Pruisen en het Land van Cuijk”, vertelt Bernard Ploegmakers van de Stichting Historie Vredepeel en D’n Bikken Emmer uit De Rips.

De amateurhistoricus uit De Rips is voorzitter van de Werkgroep Herstel grenspalen tussen Land van Kessel –Land van Cuijk en de motor achter het ambitieuze plan om de verdwenen historische Grenspalenroute tussen Vredepeel en Geijsteren letterlijk en figuurlijk weer op de kaart te zetten. “We hebben de historische gegevens van de route nu compleet. We zijn nu zo ver dat we beginnen met het uitwerken van de route”, zegt Ploegmakers, die eerder ook al betrokken was bij de ontwikkeling van Peellimieten (grens in de Peel) en het Bosmuseum in De Rips. “Het eigenlijke initiatief is trouwens wel van de geo-cachinggroep GeoRooj. Daarom maakt Ton Steers ook deel uit van onze werkgroep”. Bij de uitwerking van het project heeft de werkgroep het Historisch Platform Venray, de aanpalende gemeenten en heemkundekringen betrokken. Behalve de bewoners van de regio en toeristen mikt de groep ook op bezoekers, ook vanuit het Duitse grensgebied. Alles wordt toegelicht met een website en brochure. “Bovendien gaan we het zo opzetten, dat het ook als schoolproject kan worden gebruikt”, stelt Ploegmakers.

[image=240348]

Traject
De 15 km lange route verbindt de bekende Vredepaal bij Vredepeel (paal 12) via in totaal twaalf grenspalen met de paal bij de Wilbertsput in Geijsteren (paal 1). “Nu is het cultuurland, maar vroeger ging die grens dwars door woeste gronden.” De palen hebben allen een naam en grenzen aan één kant aan het grondgebied van de gemeenten Sint Anthonis (2 palen) en Boxmeer (10 palen), aan de andere kant alle 12 aan grond van Venray. “Te voet zijn alle grenspalen bereikbaar, met de fiets elf en met de auto tien”, legt Ploegmakers uit.
Het traject zou helemaal compleet zijn als het vanaf Geijsteren wordt doorgetrokken tot de Maas, waar dan logischerwijze paal 0 wordt geplaatst. De opzet dat de route kan worden bewandeld of gefietst. “Ook voor mensen die aan geocaching doen.” Gezien de bebouwing of een ‘obstakel’ als de A73 kan niet altijd een rechte lijn worden gevolgd. “Af en toe moeten we een slingertje maken.”
Om het Defensiekanaal bij de Vredepaal te kunnen passeren, wordt met veel zelfwerkzaamheid een demontabele loopbrug aangelegd. Deze wordt eigendom van de Stichting Historie Vredepeel. “De aanlegvergunning is al ingediend bij de gemeente Sint Anthonis.” en het Waterschap Peel en Maasvallei.

Financiering
Bij het project zijn betrokken Piet Marcellis (Heemkundestichting 'De Oude Schoenendoos'), Harry Peters (Heemkundekring Sint Tunnis in Oelbroeck), Ton Steers (GeoRooj / Geo caching), historicus Rien van den Brand, Jan Michiels (Het Roakeliezer) en amateur-archeoloog Tonnie Ebben.
De ontwikkeling van het hele project kost naar schatting 24.000 euro. Ploegmakers heeft een aantal fondsen aangeschreven, terwijl het Historisch Platform Venray en de drie aanliggende gemeenten Venray (6.000 euro), Boxmeer (5.000 euro) en Sint Anthonis (1.000 euro) en het het HP Venray (1.500 euro hebben toegezegd. “Als we het geld bij elkaar hebben, gaan we aan de slag. Ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. En wat mij betreft brengen we het dan dit jaar ten uitvoer”, zegt een optimistische Bernard Ploegmakers.

Herstelplan grenspalen
De werkgroep Grenspalen van Stichting Historie Vredepeel gaan 10 verdwenen grenspalen terugzetten op hun oorspronkelijke plaats.

De palen worden gemaakt naar het originele model van de Spurktpaal. Het worden vierkante hardstenen palen van 2 meter, met een spitse punt. De bedoeling is dat bij elke van de 12 palen een paneel komt met informatie over de paal en de omgeving. De Quick Respons Code is al gepositioneerd door geocaching groep GeoRooj. Zo kan de route met een GPS van paal tot paal worden bewandeld of gefietst.

[image=240349]


Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant