Afbeelding

Grote waardering voor Kerstconcert Roois Gemengd Koor

Muziek 118 keer gelezen
Roois Gemengd Koor o.l.v. Ad Vergouwen zingt Kerstoratorium van H.F. Müller 1837.
Solisten in het oratorium: Nico Bolmer, tenor en Jacqueline Bosch, sopraan.
Pianobegeleidingen en orgelspel waren in handen van Henk van Riel.
Gehoord in de Martinuskerk op zondag 22 december 2013.


SINT-OEDENRODE - Tijden kunnen nog zo veranderen maar wat blijft en de tand des tijds blijkbaar goed doorstaat is het verlangen om deel te hebben aan een samenzijn met velen om zelf te zingen of om te luisteren naar een mooie gezongen Kerstverhaal.

[image=265684]

Het Roois Gemengd koor kon zich verheugen in een in zeer grote getale opgekomen publiek dat bestond uit naaste betrokkenen van de koorzangers maar ook uit mensen van alle leeftijden die van Kerstmuziek houden.

Projectvorm
Hoewel het gezamenlijke Kerstconcert van vorig jaar door een heel groot publiek geweldig gewaardeerd werd, was in goed overleg in het Cultureel Platform toch besloten om dat niet ieder jaar te doen. Men vond dat net Kersmuziek zich toch bij uitstek leent om zich als koor te profileren en verschillende koren hadden daar duidelijk behoefte aan. Het zoeken naar een tussenvorm waarbij op projectbasis samenwerking met anderen aangegaan wordt is blijkbaar goed aangeslagen. Voor dit concert namen vijf leden van Gemengd Koor Cantecleer en twaalf leden van Koninklijk Toonkunstkoor Aurora uit Oosterhout deel als projectlid. Zeker voor de ruimte van de Martinuskerk bleek dit een gouden greep. Deze samenwerking resulteerde in een prachtige, warme en volle koorklank en in een volwaardig klinkend Kerstoratorium. De liederen die het RGK daarnaast in ‘Rooise’ bezetting zong getuigden eveneens van mooie stemvoering en doorvoelde dynamiek.

Kerstoratorium van H.F. Müller uit 1879 voor koor en solisten
Uit de vooraf gegeven informatie wisten we dat we ons moesten verplaatsen in de tijdsgeest en het gelovig denken in de late volkse Duitse romantiek. De in het programmablad vermelde titels gaven inzicht in de structuur van het werk. Naast gedragen, soms ook krachtige of beschouwende koorzang werd het verhaal luister bijgezet door solopartijen en recitatieven. De sopraanpartij door Jacqueline Bosch was van grote klasse. In haar vertolking van Max Regers ‘Maria Wiegenlied’ maakte zij zowel muziektechnisch als door haar mooie stem diepe indruk. Velen waren blij dat zij weer te gast was bij het Roois Gemengd Koor.
Het verschil met de mogelijkheden die de tenor Nico Bolmer liet horen was daardoor nog opvallender. Zijn partij kwam niet uit de verf en bij het zo bekende ‘Minuit Chrétiens’ had hij zich beter tot twee coupletten kunnen beperken.

Complimenten en tips
Zelden heb ik zo een mooie uitvoering van Stille Nacht gehoord als deze die vanmiddag gezongen werd en die verweven was in het oratorium. De stemmen van de toegevoegde projectzangers waren goed geïntegreerd. Een gedegen voorbereiding liet zich lonen. Henk van Riel stond, zoals steeds, borg voor een prima instrumentale ondersteuning en omspeling van het geheel.
Toch Jammer dat we de gezongen teksten niet ter beschikking hadden. In een akoestiek als die van de Martinuskerk moet men er rekening mee houden dat veel verloren gaat aan articulatie; slotmedeklinkers kwamen niet over, ook al zat ik vrij vooraan. Als het toch voornamelijk gaat om het overbrengen van bezieling en een mooie sfeer zou men, wat mij betreft, niet alle coupletten hoeven te zingen.
In het slotwoord door Marius Wijnakker, voorzitter van het Roois Gemengd Koor, werd verwezen naar de naam van de componist van het oratorium ‘Fidelis’. Aan het applaus van het publiek was te horen dat zij ermee instemden dat ‘Fidelis’ kenmerkend was voor wat wij hier samen hebben mogen beleven.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant