De Verleiders komen met hun vierde stuk 'Slikken en stikken' naar Cuijk. (foto: Paul Posse)
De Verleiders komen met hun vierde stuk 'Slikken en stikken' naar Cuijk. (foto: Paul Posse)

'Wij willen theater van het optimisme zijn'

Kunst en cultuur 92 keer gelezen

CUIJK | 'Het theater van optimisme', is de kop boven het openingsverhaal in het nieuwe TheaterMagazine van de Schouwburg Cuijk. "Het weerspiegelt wat wij willen zijn", verduidelijkt schouwburgdirecteur Sjoerd Meijer. Het wordt het tweede theaterseizoen in het nieuwe theater. "We hebben 135 voorstellingen geboekt, waarbij we opnieuw doelbewust en met succes de verbinding met de regio hebben opgezocht."

"Wij willen het theater van het optimisme zijn", benadrukt Meijer. "Zwartkijkers komen dagelijks volop aan hun trekken bij het 8 uur Journaal. Wij voelen ons als theater een soort van rentmeesters, noem het een gepassioneerd idealisme. Wij proberen hier mensen een avondje te laten lachen, de sleur doorbreken. De ene bezoeker zoekt bewust de kritische mening van een cabaretier op, de ander komt voor een boeiend toneelstuk. Een schouwburg is letterlijk een podium voor het vrije woord. Als bezoekers een beetje beter naar buiten gaan dan dat ze naar binnen kwamen, dan hebben wij bereikt wat we wilden bereiken."
Meijer doelt nog maar eens op de protesten begin 2016 tegen een mogelijk asielzoekerscentrum in Cuijk. "De opkomst was laag en er zat niemand uit Cuijk tussen de demonstranten. Cuijkenaren nölen (klagen) graag, maar ze zijn tolerant. Ik hoop dat wij als theater eraan hebben bijgedragen dat mensen hier meer begrip voor elkaar tonen."

Positief
De Schouwburg Cuijk heeft een jaar na de heropening achter de rug, zoals Meijer het had verwacht. "Het gebouw was natuurlijk klaar, maar nog niet af. Dus toen we aan het nieuwe seizoen begonnen, waren er tal van vragen: 'Hoe werkt het gebouw?', 'Slaat het nieuwe horecaconcept aan?', 'Komt het publiek terug?' We hebben een boel nieuwe bezoekers gekregen, maar we hebben ook gemerkt dat er toch nog een deel vaste klanten is die we nog niet hebben teruggezien. Het bezoekersaantal lag rond de 40.000, dus we hebben het aantal van vóór de verbouwing geconsolideerd. Dat is heel positief! Net als hoe de vernieuwde Schouwburg wordt ervaren door onze bezoekers. Uit publieksenquêtes scoren we zowel een 8,3 bij kwaliteit als bij onze dienstverlening."
Meijer merkt daarnaast een kentering qua gedrag bij het theaterpubliek. "Mensen willen steeds later kunnen boeken. Bij voorkeur nog op de dag zelf", weet hij. "Het maakt het allemaal wat onvoorspelbaarder. Voorstellingen die we vroeger met de ogen dicht wisten uit te verkopen, trekken nu 300 tot 400 bezoekers en voorstellingen waarvoor we drie weken voor dato nog maar 150 kaarten verkocht hadden, werden uiteindelijk helemaal uitverkocht! Het is echter een landelijke trend en vergt dus een andere manier van benaderen van publiek en kaartverkoop. Onze marketingstrategie zal hiervoor aangepast worden."

Meer over het nieuwe theaterprogramma van de Schouwburg Cuijk in nieuwsblad De Maas Driehoek van dinsdag 10 mei.


Lenette van Dongen siert de cover van het nieuwe magazine.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant