De dorpsraad van Molenhoek pleit al langer voor een veilige oversteek bij het spoorbruggetje. (archieffoto: De Maas Driehoek)
De dorpsraad van Molenhoek pleit al langer voor een veilige oversteek bij het spoorbruggetje. (archieffoto: De Maas Driehoek)

Vijf varianten voor betere ontsluiting Mook-Groesbeek

Verkeer en vervoer 311 keer gelezen

MOLENHOEK | De gemeenteraad van Mook en Middelaar buigt zich binnenkort over een vijftal varianten om Molenhoek en de spoorzone bij Mook beter te ontsluiten met Groesbeek. "We spreken niet vooraf een voorkeur uit voor één van de vijf varianten. Die keuze is aan de raad", aldus wethouder Pepijn Baneke (GroenLinks).

De Heumensebaan, die Molenhoek met Groesbeek verbindt, vormt al langer onderwerp van discussie, met name in de kern van Molenhoek. Sinds de opening van station Mook-Molenhoek (in 2009) neemt ook het fietsverkeer vanuit Groesbeek in grotere mate toe. "De huidige situatie op de Heumensebaan biedt echter niet voldoende comfort en veiligheid om fietsen aantrekkelijk te maken", schrijft het Mookse college in het raadsvoorstel. Zo is de gemiddelde snelheid van auto's op die weg circa 70 kilometer per uur.

'Betere ontsluiting'
Vier van de vijf varianten voorzien in een vrijstaand of aanliggend fietspad naast de Heumensebaan. Daarnaast wordt gekeken naar de mogelijkheid voor een verkeerslicht bij het spoorbruggetje bij Molenhoek, zodat fietsers en voetgangers ongestoord de brug kunnen oversteken. Andere varianten zijn de aanleg van een aparte fiets- en voetgangersbrug naast de spoorbrug en een variant waarbij gekeken wordt naar ontsluiting van de N271 (Rijksweg) via een nieuwe verbindingsweg -via de Veldweg en Bovensteweg achter het station- naar de Heumensebaan. "Wij hechten er waarde aan dat de gemeenteraad hierover met elkaar in discussie gaat", vertelt Baneke, die aangeeft dat de benodigde budgetten voor de verschillende varianten enorm uit elkaar lopen. "Er is een variant waarbij er voor 45.000 euro slechts een verkeerslicht wordt neergezet en een variant waarbij wordt overgegaan op de aanleg van een fietspad alsook een stuk nieuwe weg tussen de N271 en de Bovensteweg en tussen de Bovensteweg met de Heumensebaan. Die variant kost echter 2,8 miljoen euro."

Groesbeek
Volgens Baneke sluit de aanleg van een fietspad langs de Heumensebaan aan op al langer lopende plannen van de gemeente Berg en Dal, die zal zorgen voor aansluiting van het fietspad vanaf Groesbeeks grondgebied.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant