'Opwaardering N264 Uden-Haps heeft grootste kans van slagen'
'Opwaardering N264 Uden-Haps heeft grootste kans van slagen'

'Opwaardering N264 Uden-Haps heeft grootste kans van slagen'

Verkeer en vervoer 189 keer gelezen

HAPS/UDEN | Een opwaardering van de N264 tussen Haps (A73) en Uden (A50) heeft de grootste kans van slagen. Dat is de voornaamste conclusie uit het rapport 'Slimme Oost-Westverbinding Noordoost-Brabant', dat is uitgevoerd door de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). "Bij deze variant gaan de geluidsproductie en luchtkwaliteit erop vooruit."

Een opwaardering van de N264 kent een kostenplaatje van ruim 24 miljoen euro, terwijl het doortrekken van de A77 vanaf knooppunt Rijkevoort naar de A50 bij Uden ruim 230 miljoen euro kost. Een 'upgrading' betekent dat er feitelijk een nieuwe N-weg ontstaat, omdat in navolging van de randweg om Haps er ook een rondweg bij Sint Hubert dient te komen (ten zuiden van het dorp). Daarnaast wordt de N264 verbreed tot een weg met 2x2 rijstroken. De huidige rotondes op deze weg zullen worden omgevormd tot turbo-rotondes. "Deze variant heeft minder invloed op de reistijd, maar de betrouwbaarheid neemt toe door de verbreding. Ook wordt de overlast in de kernen verminderd."
Het rapport onderschrijft de bevindingen van de werkgroep (fractievoorzitters, Statenleden, Young Talent Group e.a.) die eerder al in De Maas Driehoek pleitte voor een N77 en binnenkort bij elkaar komt om de conclusies te bespreken. Het rapport zal pas na de zomer besproken worden in de verschillende raden.
De HAN heeft tevens een derde variant uitgewerkt, waarbij het verkeer via de N272 (Boxmeer-Gemert) en N279 (Gemert-Veghel) naar de A50 bij Veghel wordt geleid. Deze variant kost 5,1 miljoen euro, 'maar de verbetering van de bereikbaarheid is licht'.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant