De vier docenten met een schat aan ervaring. Vanaf links: Joke van Bommel, Marieke Lemmen, Harry Smits en Aloys Füchten. (foto: Jos Gröniger)
De vier docenten met een schat aan ervaring. Vanaf links: Joke van Bommel, Marieke Lemmen, Harry Smits en Aloys Füchten. (foto: Jos Gröniger)

Merletcollege zwaait '150 jaar onderwijservaring' uit

Onderwijs 839 keer gelezen

CUIJK/GENNEP | Leerlingen van het Cuijkse Merletcollege beginnen volgende week aan een nieuw schooljaar. De vier ervaren docenten Aloys Füchten, Harry Smits, Joke van Bommel en Marieke Lemmen niet, zij nemen op vrijdag afscheid van de Cuijkse middelbare school. "We zijn samen goed voor zo'n 150 jaar onderwijservaring", zegt Gravenaar Aloys Füchten.

Door Jos Gröniger

Het werkzame leven in het voortgezet onderwijs zegden de vier leerkrachten vóór de zomervakantie al vaarwel. "Ik denk niet dat we ons nog hoeven te melden", grapt Gravenaar Füchten, voor wie na het afscheid van het Merletcollege ook een nieuwe fase in het leven begint. "Wij emigreren naar Spanje. We gaan wonen in de buurt van Alicante. We komen iedere drie maanden terug naar Nederland", zegt de docent wis- en natuurkunde, die 41 jaar werkzaam was voor het Merletcollege. "Ik begon in 1975 op Regina Pacis in Grave. Na de fusie in 1993 kwam ik in Cuijk voor de klas." Zijn drie collega's Lemmen, Smits en Van Bommel kwamen respectievelijk tot 36, 35 en 28 dienstjaren.

Keuze
De scheidende docenten kwamen op verschillende manieren in het onderwijs terecht.  Harry Smits en Marieke Lemmen volgden een universitaire opleiding en maakten na het behalen van de benodigde acte de stap naar het onderwijs. "In mijn familie waren al mensen in het onderwijs werkzaam. Het uitleggen van dingen zat ook in me. En het is een fantastisch beroep.", vertelt leraar wiskunde Smits. Lemmen volgde aanvankelijk de universitaire studie wiskunde. "Ik switchte na een tijdje naar de Duitse taal. In het onderwijs kan ik mezelf zijn. En zorgen voor de kinderen zit ook in me."
Van Bommel dacht aanvankelijk aan de sociale academie. "In een tussenjaar, het sociaal jaar in de psychiatrie Venray, ontdekte ik dat ik liever in het onderwijs wilde werken. Ik zat in de eerste lichting van de Nieuwe Leraren Opleiding." Füchten ontdekte als fabrieksmedewerker dat hij in het onderwijs veel beter op zijn plaats was. "Ik wilde met mensen werken. Omdat ik dansles gaf, wist ik dat ik mensen iets wilde leren."

Veranderingen
Het onderwijs veranderde volgens de vier docenten weinig. Füchten: "Er kwam passend onderwijs. De lesmethoden veranderden bijna niet. Wat wel anders werd zijn de materialen. Wij begonnen met een krijtjesbord en kregen later de video en de overheadprojector. De nieuwe collega's zijn thuis in het bedienen van het Digiboard, het werken met computers et cetera. We hebben het allemaal zelf moeten uitvinden."
Dat de leerlingen veranderd zijn, bestrijden de vier. "Maar ouders veranderden wel", zegt Lemmen. Smits: "Zij snappen niet dat thuis en school verschillende situaties zijn."

Toekomst
Er is geen zwart gat. De vier docenten zien uit naar de toekomst. Vrijwilligerswerk, het oppassen op de kleinkinderen en het oppakken van hobby's worden genoemd als bezigheden. Of ze een tip voor de achterblijvende collega's hebben? "Blij vooral jezelf", besluit Harry Smits.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant