Ruim 50 vrachtwagens en evenzoveel personenauto's namen deel aan de protestrit op de N271 van afgelopen vrijdag. (foto: Ingrid Driessen)
Ruim 50 vrachtwagens en evenzoveel personenauto's namen deel aan de protestrit op de N271 van afgelopen vrijdag. (foto: Ingrid Driessen)

'Twee keer twee baans op N271 goed voor Gennep'

Verkeer en vervoer 128 keer gelezen

GENNEP | Met ruim 50 vrachtwagens en evenveel personenauto's hebben Gennepse bedrijven, de politieke partijen VVD en CDA en particulieren vrijdag krachtig gereclameerd voor een 2x2 baans N271 in Gennep. "We hebben een duidelijk signaal richting Maastricht afgegeven", blikten VVD-fractievoorzitter Janine van Hulsteijn en haar CDA-collega Twan Reintjes terug.

Door Jos Gröniger

En daarmee bereikte de actie het vooraf gestelde doel. Als aanjagers voor de Gennepse politiek wilden de oppositiepartijen VVD en CDA de Provincie Limburg op het hart drukken, niet te sleutelen aan het reconstructieplan van de Rondweg Gennep. En daarom toonden diverse Gennepse transportbedrijven zich bereid chauffeurs en materieel beschikbaar te stellen. Op de viaducten toonden vele kijkers zich solidair met de actie.
Dat plan voorziet in een aanpassing van de (gewezen) autoweg naar een 2x2 baans weg met een maximum snelheid van 80 kilometer. In het circa zeven kilometer lange traject zijn vijf rotondes gepland die de snelheid drukken. De gemeenteraad van Gennep nam in 2014 geleden het besluit voor dat plan. Destijds stemde alleen de fractie PvdA tegen. De uitvoering zou medio 2017 gaan plaatsvinden. Het noodlottige ongeval van 20 oktober 2015 waarbij een 27-jarige Groesbeker omkwam ontlokte de oproep tot snellere actie.
Besloten werd langzaam- en landbouwverkeer niet langer toe te laten. In februari van dit jaar werden door het plaatsen van roadbarriërs de beide banen verdeeld in een helft voor snelverkeer (80 km) en een voor langzaam – en landbouwverkeer. De nieuwe situatie zou na een half jaar geëvalueerd worden.

Vrees
Die ingreep riep veel commentaar op bij gebruikers omdat de veiligheid niet beter werd. Tegenstanders zijn van mening dat de verkeersveiligheid in het geding gekomen is, en dringen aan op een snelle actie van de provincie Limburg. Dat het door de gemeente goedgekeurde voorstel in het geding komt, bevestigen Van Hulsteijn en Reintjes. Volgens de beide raadsleden is gedeputeerde Eric Geurts (PvdA) een voorstander van de ombouw van de Rondweg N271 naar een 2x1 baansweg met een aparte strook voor landbouw- en langzaam verkeer. Reintjes: "Het dodelijke ongeval van vorig jaar was natuurlijk treurig, maar de N271 heeft decennialang naar behoren gefunctioneerd. De weg heeft een vlotte afwikkeling van het verkeer."

Motie
Om de druk op de ketel te houden, diende de het CDA voor het zomerreces een motie in bij de Provinciale Staten. "In die motie is gedeputeerde Eric Geurts opgeroepen om per omgaande uitvoering te geven aan de motie die in 2014 door de Gennepse gemeenteraad is aangenomen. Een meerderheid (PVC, CDA, VVD en GroenLinks) stond achter de motie. Omdat de gedeputeerde de belofte deed om op 17 oktober een werkconferentie over de reconstructie van de N271 te beleggen, is de motie aangehouden", zegt Reintjes, die zegt niet gerust te zijn over de uitkomst van dat overleg. "Nee, zeker niet. De N271 moet weer 2x2 baans worden. Dat is goed voor Gennep. Gelet op de ontwikkelingen op de Brem, haven in Heijen en mogelijke uitbreiding van NRF in Milsbeek is het een must."

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant